Sökning: "om meänkieli"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden om meänkieli.

  1. 1. Platsanknuten konstnärlig gestaltning : vikten av att välja rätt plats för konst i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Anna Backman; Sofie Laitamaa; [2022]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; offentlig konst; platsspecifik konst; tornedalsk konst; gestaltning; social hållbarhet; offentliga rummen; assimileringspolitik; minoritet; Tornedalen; tornedalingar; samverkan; samråd;

    Sammanfattning : Tornedalingar är en svensk minoritet från Tornedalen som ligger i norra Sverige. Under historien har minoriteten utsatts för en assimileringspolitik för att försvenska tornedalingar. Detta har framförallt påverkat användningen av deras språk, meänkieli. LÄS MER

  2. 2. Äta djävlar, föda ord : Om återkommande groteska motiv i Mikael Niemis romaner Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula, Fallvatten och Koka björn

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Marie Östling; [2022]
    Nyckelord :Mikael Niemi; Niemi; Populärmusik från Vittula; Fallvatten; Koka björn; Kyrkdjävulen; grotesk; grotesken; Bachtin; karneval; Tornedalen; tornedalslitteratur; norrlandslitteratur; minoritet; minoritetslitteratur; Sara Ahmed; Kristeva; Freud; abjekt; det abjekta; det kusliga; das unheimliche; äckel; meänkieli; knapsu; ei se kannatte;

    Sammanfattning : This essay deals with recurring grotesque motifs in Mikael Niemi’s novels Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula (Popular Music from Vittula), Fallvatten and Koka björn (To Cook a Bear). It aims to widen the academic understanding of Niemi’s works by focusing on their aesthetics in relation to previous studies, which have mostly been concerned with placing Niemi in a context of Tornedalian minority literature. LÄS MER

  3. 3. Framtiden för meänkieli : Språklig identitet hos tornedalska elever i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Viitala; [2020]
    Nyckelord :linguistic identity; meänkieli; Swedish tornedalian pupils; visual linguistic portraits; revitalization; language portraits; kielellinen itenttiteetti; meänkieli; toornionlaakson koulukläppit; visyalineen kielellinen potretti; revitalisering; kielipotretti; språklig identitet; meänkieli; visuellt språkligt porträtt; tornedalska elever; revitalisering; språkporträtt;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv i sin undersökning om tornedalska elevers språkliga identitet och relation till meänkieli. Studien utfördes genom triangulering som bestod av visuella språkliga porträtt, gruppintervjuer och fältanteckningar i tre fjärdeklasser i två olika tornedalska skolor. LÄS MER

  4. 4. De små språken i det lilla språkets skola. En studie om hur minoritetsspråken framställs i läroböcker för svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Engla Stenberg; [2019]
    Nyckelord :Minoritetsspråk; Läromedel; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : År 2000 blev finska, meänkieli, samiska, romani chib och jiddisch Sveriges officiella minoritetsspråk och det har sedan dess varit en del av den kunskap som eleverna ska få från skolan. Syftet med denna uppsats är att undersöka fyra olika läroböcker i svenska 2 med avseende på hur stor plats minoritetsspråken får i dessa böcker samt vad böckerna ger för information om minoritetsspråkens kultur, historia, religion och historia. LÄS MER

  5. 5. "Jos asut Ruottissa, niin sinun pittää praatia ruottia" : En kvalitativ studie om förskolechefers erfarenheter av arbetet med minoritetsspråket meänkieli i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Boman; Amelie Funck Harnesk; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolechef; makt; meänkieli; minoritetsspråk; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Avsikten med denna kvalitativa studie är att lyfta de nationella minoriteternas betydelse i förskolan. Minoritetspråket meänkieli har gått från att vara skambelagt till att ses som en merit, speciellt vid rekrytering av förskolepersonal. LÄS MER