Sökning: "oral motor skills"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden oral motor skills.

  1. 1. Oral hälsa hos individer med Parkinson sjukdom : En allmän litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för odontologi och oral hälsovetenskap

    Författare :lulia Isaac; Mariam Shemoun; [2022]
    Nyckelord :Dental health; Drugs; Motor skills; Neurodegenerative disease; Oral diseases; Läkemedel; Motorik; Munhälsa; Neurodegenerativ sjukdom; Orala sjukdomar;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva oral hälsa hos individer med Parkinson sjukdom (PS). Metod:Studiedesignen var i form av allmän litteraturstudie där tre databaser användes för sökning efter vetenskapliga artiklar (DOSS, CINAHL och MEDLINE). LÄS MER

  2. 2. COMMUNICATING AND ASSISTING IN A DIFFERENT WORLD

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Anila Ashok; [2019]
    Nyckelord :Cerebral Palsy; Communication; Communicative gaze; CP injured; Disability in Sweden.;

    Sammanfattning : Disability is a state which questions one’s social standing. Individuals with disability are often seen shunned and sheltered from the society. It is understood that one cannot expect the world to revolve around us, rather we make adjustments to make life smoother. LÄS MER

  3. 3. Fonologisk utveckling hos 4- och 5-åringar : En normering av uttalstestet Bedömning Av Fonologi (B.A.F.)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nanna Olson; Mathilda Ulander; [2017]
    Nyckelord :speech-language pathology; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; standardization; 4 and 5 year olds; phonological development; oral motor skills; auditory perception; phonology; children; logopedi; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; normering; 4- och 5-åringar; fonologisk utveckling; oralmotorik; auditiv perception; fonologi; barn;

    Sammanfattning : Children with pronunciation difficulties are at risk of consequences later on, such as reading and writing difficulties. Problems with pronunciation could make a child less intelligible and affect their ability to discriminate between different speech sounds. LÄS MER

  4. 4. Användandet av digitala verktyg i förskolan för språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Ahlbom; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The propose of this study is to examine what type of digital tools that are being used in a preschool setting for teaching: speaking, reading and writing. The study also examines how the preschool teachers are experiencing the effects of using digital tools compared to traditional tools sush as books, pens and paper. LÄS MER

  5. 5. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Lundvall; Linda Smetana; [2015]
    Nyckelord :DYMTA; dynamisk motorisk talbedömning; verbal dyspraxi; talmotorik; talmotorisk utveckling; språk; fonologi; referensstudie;

    Sammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER