Sökning: "ordmobilisering"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet ordmobilisering.

  1. 1. En litteraturstudie om elevers upplevelse av sin dyslexi utifrån en skolkontext : "It´s only dyslexia and some of the richest and most successful people in the world are dyslexic. Dyslexic people might be bad at one thing, but they excel at other things so that´s OK"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Jungsbo; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; diagnos; upplevelse; skyddsfaktorer.;

    Sammanfattning : Studier säger att mellan 5 och 8 procent av befolkningen har dyslexi. Dyslexi är en ärftligt betingad och bestående funktionsnedsättning som innebär en specifik svårighet med språkets fonologi. Denna svårighet orsakar problem vid läsning och skrivning men även svårigheter vid ordmobilisering. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av ordmobiliseringssvårigheter i vardagen hos personer med multipel skleros: förekomst av specifika situationer och kommunikativa strategier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Martina Danling; Moa Steinvall; [2021-08-10]
    Nyckelord :Multipel skleros; Subjektiv anomi; Vardagsaktiviteter; Strategier; Kvantitativ innehållsanalys; Multiple Sclerosis; Subjective anomia; Everyday activities; Strategies; Quantitative content analysis;

    Sammanfattning : Föreliggande studie ämnade att genom kvantitativ innehållsanalys undersöka hur 26 personer med multipel skleros och subjektiv anomi upplevde sin ordmobiliseringsförmåga i vardagen samt om de tillämpade strategier för att hantera svårigheterna. Baserat på tidigare forskning togs en kodningsmanual och ett kodningsschema fram och användes vid analys av transkriptioner från intervjuer med respondenterna. LÄS MER

  3. 3. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Evidensbaserad logopedisk intervention vid nedsatt ordmobilisering hos personer med afasi : Ett systematiskt kunskapsunderlag för behandlingsmetoder

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Malin Palm; Therese Boman; [2020]
    Nyckelord :aphasia; treatment; anomia; speech-language pathologist; evidence; afasi; behandling; ordmobiliseringssvårigheter; logoped; evidens;

    Sammanfattning : Background: In Sweden there is currently no comprehensive information with in-depth descriptions, as well as degree of evidence, of treatment methods for word-finding difficulties, in aphasia. Clinical speech-language pathologists therefore often lack knowledge about the treatment methods that exist, their theoretical basis, how to perform the treatment, for what patients the methods are appropriate and what evidence they have. LÄS MER

  5. 5. Ordförrådsintervention för flerspråkiga skolbarn i språklig sårbarhet : En kombination av ordskattsamling och interaktiv bokläsning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för sinnesorgan och kommunikation

    Författare :Rebecca Sällberg; Moa Höglund; [2020]
    Nyckelord :Bilingualism; speech language and communication needs; SLCN; lexicon; lexicon pirate; interactive book reading; children; school-age children; Flerspråkighet; språklig sårbarhet; ordförråd; lexikon; ordskattsamling; interaktiv bokläsning; barn; förskoleklass;

    Sammanfattning : Språklig sårbarhet uppstår i situationer där omgivningens krav och förväntningar inte överensstämmer med de språkliga förutsättningar som finns hos en individ. Flerspråkiga barn med bristande exponering på sina språk riskerar att hamna i språklig sårbarhet och saknar ofta basordförråd på svenska, vilket påverkar senare läs- och skrivinlärning. LÄS MER