Sökning: "orsak konsekvens analys"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden orsak konsekvens analys.
1. Ensamhetskänslor hos äldre från de professionellas perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa och undersöka hur ensamhetskänslor hos äldre kommer till uttryck i äldreomsorgen från biståndshandläggarnas och hemtjänstpersonalens perspektiv. I studien redogörs det för olika bakomliggande orsaker och konsekvenser av känslor av ensamhet bland äldre. LÄS MER
2. What could go wrong? - Avvikelserapportering vid intensivvårdsavdelningar
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Patientsäkerhet är ett viktigt ämne i sjukvården, detta gäller särskilt inom intensivvården som är avancerad, där högteknologisk vård bedrivs och patienter drabbas av fler avvikelser. Genom avvikelserapporteringen kan dessa följas upp för att förbättra patientsäkerheten. LÄS MER
3. Individers upplevelser av utmattningssyndrom och utmattningsdepression : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Under tidsperioden 2010-2015 har diagnoser vilka kategoriseras som anpassningsstörningar och stressreaktioner, där utmattningssyndrom ingår, ökat med 119%. Tidigare forskning har relaterat utmattning till både faktorer i arbetslivet och privatlivet. LÄS MER
4. Sjuksköterskors attityder gentemot patienter med borderline personlighetsstörning. - En litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Borderline personlighetsstörning (BPS) är enligt många sjuksköterskor en svårbehandlad patientgrupp. Studien tar ansats i Travelbees omvårdnadsteori och den humanistiska åskådningen. LÄS MER
5. Fakta och innehåll framför förmågor och analys? : Strategier och metoder för tankebegrepp i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Enligt kursplanen för historia i årskurs 7-9 ska eleven kunna uppvisa ett tiotal förmågor utöver det historiska innehållet för att uppnå den lägst godkända kunskapsnivån E. Forskning visar att elever har svårt att konstruera historisk kunskap, samt att ämnesinnehållet ofta är tunt beskrivet. LÄS MER