Sökning: "oskrivna sociala regler"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden oskrivna sociala regler.

  1. 1. Spisa, snacka, skrolla : en kvalitativ analys av den mellanmänskliga kommunikationen på apprestaurangen Pinchos

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Frida Engdahl; Astrid Totté; [2022]
    Nyckelord :mellanmänsklig kommunikation; smartphone; app; digitalisering; digitala normer; restaurang; brus; Pinchos; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens digitaliserade samhälle har en stor del av ansikte-mot-ansikte-kommunikation kompletterats eller fullt ut ersatts av digitala verktyg och lösningar. Ett exempel är restaurangkedjan Pinchos som digitaliserat restaurangupplevelsen genom att ersätta den traditionella kyparen med en app som gästen laddar ner på sin smartphone. LÄS MER

  2. 2. “Jag önskar att jag hade en bokhylla i bakgrunden så att jag såg smartare ut” : En socialpsykologisk studie om hur universitetsstudenter uttrycker sin identitet över Zoom och hur sociala interaktioner påverkas och förändras i digital undervisning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ebba Örner Lidberg; Ekstedt Mikaela; [2021]
    Nyckelord :digital undervisning; universitetsstudenter; sociala interaktioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur universitetsstudenter upplever att sociala interaktioner med kurskamrater påverkas och förändras i digital undervisning, samt vilka hinder och möjligheter som finns i att uttrycka sin identitet som student över Zoom. Det empiriska materialet baseras på tolv semistrukturerade intervjuer med studenter vid Uppsala universitet och grundar sig i en kvalitativ studie som utgår från en riktad innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Bankernas oskrivna regler : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av kön, normer och emotioner i bankvärlden

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Angelica Hjalmarsson; Marie Persson; [2021]
    Nyckelord :normer; emotioner; värderingar; banker; kvinnor;

    Sammanfattning : Den här är en kvalitativ undersökning vars syfte är att utforska hur relationen mellan yrkesrelaterade föreställningar om kön, makt och emotioner inom banker ser ut. Dessutom undersöks om kvinnorna upplever att de påverkas och begränsas av könsrelaterade normer samt om de har någon påverkan på deras emotioner. LÄS MER

  4. 4. Fiffig värde(full)pedagogik i förskolan : Hur uttrycker pedagoger att barn lär sig normer, värden och regler i samspel med andra på förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michaela Wittefeldt; Karin Stedt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdefull; normer; värden; moral; etik; sociala regler; regler; sociokulturell; samspel; pedagogik; förskola; barn; scaffolding; stöttning; appropriering; proximala utvecklingszonen; artefakt; mediering; fiffig kompis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad värdepedagogik är och hur pedagogerna uttrycker att de lär ut värdepedagogik i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Värdepedagogik är att kunna samspela med varandra så att alla mår bra och att lära sig att bli en god samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 5. #Blessed : Strävan efter en livsstil

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Skogli Andersson; Mikaela Haglund; [2019]
    Nyckelord :Livsstil; influencer; stereotyper; instagram;

    Sammanfattning : Vi har i denna uppsats valt att analysera vilken slags livsstil som förmedlas i reklam på den sociala medie-applikationen Instagram. Frågeställningen vi har valt är följande: - Vilken slags livsstil förmedlar unga svenska Influencers i åldern 19-30 med inriktning mode och livsstil genom bilder när de gör reklam på Instagram? Vi har valt denna frågeställning då vi, genom att surfa runt på sociala medier, märkt av likheter och skillnader mellan olika reklaminlägg och vill ta reda på om det finns oskrivna regler på vad som bör finnas med och visas upp i en reklambild på Instagram. LÄS MER