Sökning: "på tal om språk"
Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser innehållade orden på tal om språk.
1. Fienden som idé och begrepp : En begreppshistoria om fienden i Vietnamkriget
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idéhistoriaSammanfattning : Den här uppsatsen är en begreppshistorisk undersökning av fienden som idé och begrepp i förhållande till Vietnamkriget, med syfte att förstå begreppets roll och funktion i och under kriget. Med utgångspunkt i framför allt historikern Quentin Skinners begreppshistoria har jag i uppsatsen utvecklat metoden krigets begreppshistoria, vilket innebär en undersökning av begreppets breda användning. LÄS MER
2. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER
3. Ordning i oredan : Ortografisk variation i tryckt 1600-talstext
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I den här uppsatsen undersöks den ortografiska variationen under svenskt 1600-tal, vilket faller under den äldre nysvenska perioden, med fokus på den intratextuella variationen och hur stavningen förhåller sig till stavningen i Gustav Vasas bibel (1541). Undersökningen utgår från tidigare forskning om stavning under den äldre nysvenska perioden som generellt har kategoriserats, av både nu- och dåtida författare, som oenhetlig. LÄS MER
4. En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : En litteraturstudie i form av en scoping review genomfördes för att ta reda på vilka strategier skolan behöver utveckla för att stötta elever med selektiv mutism på organisations-, grupp- och individnivå. Selektiv mutism (SM) är en funktionsnedsättning som yttrar sig i en talångest. LÄS MER
5. Lågstadielärares varierade uppfattningar av flerspråkighet och transspråkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjustudie som avser att undersöka verksamma F-3-lärares uppfattningar av transspråkande och flerspråkighet, samt hur dessa uppfattningar avspeglas i lärarnas tal om sin undervisning. Vidare undersöks även vilka andra faktorer som kan tänkas påverka huruvida elevernas flerspråkiga resurser nyttjas i undervisningen eller inte. LÄS MER