Sökning: "paper om förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden paper om förskolan.

  1. 1. Vi har missat något här... : - En jämförande flerfallsstudie om yrkesverksammas arbetssättoch kompetens gällande barn i ofrivillig tystnad i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sabina Norman; Emily Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; interview; involuntary silence; preschool; preschoolteacher; special educator; speech therapist; Blyga barn; barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; intervju; logoped; ofrivillig tystnad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har en rättighet att få sin röst hörd men denna rättighet är inte i allasituationer vare sig självklar eller enkel att iscensätta. Styrdokument för förskolan lyfter alladenna rättighet men i verksamheten visar sig grupper av barn där denna rättighet är svår attuppfylla. LÄS MER

  2. 2. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER

  3. 3. Förskolans förändrade normer & värden i världen : Utbildningshistoriska och utbildningspolitiska perspektiv på förskolan och förskollärares kunskaper : En litteraturstudie om tre olikautbildningsystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexander Johansson; Jonny Unosson; [2023]
    Nyckelord :preschool; norms and values; China; Russia; Germany; GDR; förskola; normer och värden; Kina; Ryssland; Tyskland; Östtyskland; DDR;

    Sammanfattning : It is important for teachers to get a wide knowledge about diversity as we live in a more globalized world. This paper aims to contribute to this knowledge. The paper aims to describe the impact of a more globalized world and how this globalization has changed the early childhood education and care systems in China, Russia and Germany. LÄS MER

  4. 4. Vilken överdokumentation? : En kvalitativ studie om förskollärares dokumentations - och administrationsarbete och dess anknytning till professionalisering och tidsbrist

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Kim Axelsson; Jonas Massi Nylander; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; New Public Management; dokumentation; professionalisering; avprofessionalisering;

    Sammanfattning : Drawing inspiration from the authors own term paper, this thesis examines the documentational and administrative workload of Swedish pre-school teachers. The focus being on its relationship with New Public Management, professionalization, deprofessionalization, and pre-school teachers' experiences of time constraints. LÄS MER

  5. 5. Barns möten med kartan som tekniskt hjälpmedel : "Den blir ju större i verkligheten..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Lööv; Frida Karlén; [2022]
    Nyckelord :Maps; Phenomenography; Preschool; Technical Didactics; Variation Theory; Fenomenografi; Förskola; Kartor; Teknikdidaktik; Variationsteorin;

    Sammanfattning : Based on our previous experiences of working in preschools, a lack of technical teaching has been made visible. Technology is everywhere in human everyday life and society in general and should therefore play a greater role in children´s pre-school education from an early age. LÄS MER