Sökning: "participation in peer cultures"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden participation in peer cultures.

  1. 1. Moral och normer utifrån barnens perspektiv : Ett arbete kring barns moraliska utveckling inom en förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Järlestrand; Sara Klein; [2024]
    Nyckelord :Children´s perspective; moral questioning; social interplay; conflict; communicative chain; Barnens perspektiv; moralfrågor; socialt samspel; konflikt; kommunikativ kedja;

    Sammanfattning : What is considered as right and wrong, and how to treat each other influences the daily life in the kindergarten. Consequently, this study aims to make moral values of children visible, which in fact also is what so called peer culture implies. LÄS MER

  2. 2. Barns perspektiv på pedagogers delaktighet i lek : “alla kan leka, men på lite olika sätt, vuxna kan lekakurragömma, inget mer”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Utzon; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Lek; Pedagogers delaktighet; Barnintervjuer;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to shed light on the child's perspective on playing with theirpreschool teachers. It seeks to answer the question of what the Child would prefer, while alsogetting a glimpse into the child’s playworld and perspectives on their educators. LÄS MER

  3. 3. Conflict resolution in peer cultures : – Children’s perspectives on negotiating and solving social situations with their peers

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Katinka D'Souza; Emma Hevlund; [2022]
    Nyckelord :child perspectives; conflict resolution; peer cultures; social emotional development;

    Sammanfattning : This study aims to explore children’s perspectives on conflict resolution within their peer groups. Children’s peer groups and cultures are a crucial setting for social and emotional development and can be reflective of broader peer cultures. LÄS MER

  4. 4. Den villkorade leken: “Alla ska vara med” : En vetenskaplig essä som undersöker fritidslärarens arbete med mellanmänskliga relationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katarina Johansson; [2018]
    Nyckelord :children; shared play; participation in peer cultures; access strategies; status hierarchies; inclusion in play; lek; kamratkulturer; inträdesstrategier; hierarkier; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Jag har i denna vetenskapliga essä försökt diversifiera, det allmängiltiga uttrycket “alla ska vara med”. Min gestaltning, som inleder denna essä, beskriver situationer där barn ställs utanför leken. Ibland försöker vi pedagoger, i demokratisk anda och välvilja, förändra leken och inkludera dem som barnen exkluderat. LÄS MER