Sökning: "pedagogers ansvar och delaktighet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden pedagogers ansvar och delaktighet i förskolan.

  1. 1. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Nilsson; Sofie Schildt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; exkludering; fri lek; inkludering; pedagogers förhållningssätt; utanförskap;

    Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i  Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt?  Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : En studie om hur pedagoger arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Angelica Lehto; Matilda Johansson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Inkludering; Lek; Pedagoger;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) ska varje barn i förskolan utifrån sina egna förutsättningar och sin förmåga ges möjlighet att delta i gemensamma lekar. Men forskning visar på att barn i behov av särskilt stöd ofta exkluderas i den fria leken på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande inom den pedagogiska verksamheten i förskolan : En kvalitativ studie om barns rätt till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Karlsson; Josefine Magnusson; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; delaktighet; demokrati; förskola; barnperspektiv; barns perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Pedagoger ska arbeta utifrån barns inflytande i förskolan. För att barn ska kunna växa och bli demokratiska medborgare behöver de få sin röst hörd. Detta understryks i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), Skollagen (2010) och Barnkonventionen (2009). LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet i beslut som rör dem, tillgång eller hot? : - En studie om hur barns delaktighet konstrueras i pedagogers samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Ekman; Felicia Österbom; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet; fokusgruppsamtal; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur barns delaktighet i beslut som rör dem konstrueras i pedagogers samtal då det är något som saknades i den tidigare forskningen. Studien är av relevans för all verksam personal inom förskola som möjliggörare för barns delaktighet i beslut som rör dem. LÄS MER

  5. 5. De yngsta barnens inflytande i förskolan - Möjligheter och begränsningar : Sju pedagogers uppfattningar om deras arbete med de yngsta barnens inflytande och delaktighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson; Sanna Sandklint; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; förhållningssätt; förskola; inflytande; pedagoger; yngsta barnen;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syftet att analysera vilka olika uppfattningar samt arbetssätt det finns bland pedagoger i deras arbete med de yngsta barnens inflytande i förskolans verksamhet. Vår frågeställning till studien är: Vilka begränsningar och möjligheter uppfattar pedagogerna  i sitt arbete när det kommer till de yngsta barnens delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet? För att få svar på denna fråga har vi utfört observationer samt intervjuat sju pedagoger verksamma i kommunala förskolor belägna i mellersta samt norra Sverige. LÄS MER