Sökning: "pedagogers bemötande mot barnen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden pedagogers bemötande mot barnen i förskolan.

  1. 1. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  2. 2. Hur bemöts barn och vilken respons ger pedagoger barn i förskolan? : Pedagogers bemötande utifrån aspekterna makt, genus och normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elisabeth Nässén; [2018]
    Nyckelord :pedagoger; förskola; bemötande; respons; kön; genus; normer; makt.;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att belysa hur pedagoger bemöter och ger barnen respons i olika vardagssituationer i förskolan och om barnets kön har betydelse för hur pedagoger begränsar handlingsutrymme eller signalerar handlingsutrymme. Data har hämtats genom deltagande observationer vid några förskolor där fältanteckningar fördes. LÄS MER

  3. 3. ”Att inte få äta gratis är som att begära att busschauffören ska köpa biljett för att köra bussen” : en studie om pedagogers upplevelser kring arbetet med pedagogiska måltider i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elicia Lindskoug; Agnes Johansson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk måltid; pedagogik; förhållningssätt; barns delaktighet och inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger upplever att de arbetar med måltiderna pedagogiskt. Utifrån syftet skapades två frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. ”Bara lite kladd” : Varierar barns uttryck i förhållande till pedagogens bemötande av barns skapande i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Johansson; Hanna Klang; [2017]
    Nyckelord :Skapande process; pedagogers bemötande; bild; förskolan; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete handlar om pedagogers förmåga till ett varierat bemötande under barns skapande process. Av aktuella debatter, styrdokument, tidigare forskning framkommer det att barn begränsas i sina möjligheter att använda alla sina uttrycksformer i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carolina Johansson; [2016-05-04]
    Nyckelord :kommunikation; etnicitet; differentiering; ojämlikhet; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga utveckling och villkor på förskolan. Utgångspunkten är tidigare forskning inom området som tyder på att förskolebarn blir differentierade genom pedagogers förhållningssätt i kommunikationen. LÄS MER