Sökning: "pedagogik dold läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pedagogik dold läroplan.

  1. 1. Utbildning i demokratins syfte - implikationer och problematik för filosofiundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Riitta Itäkylä; [2017-12-06]
    Nyckelord :demokrati; demokratimodell; utbildning; styrdokument; skolväsendet; John Dewey; filosofiundervisning; filosofilärare; neutralitet; ställningstagande; filosofididaktik;

    Sammanfattning : Skolans samhälleliga uppdrag och värdegrund beskrivs i såväl internationella som nationella styrdokument som intimt förknippade med demokrati och mänskliga rättigheter. Eftersom demokratin i sig är ett värdeladdat begrepp så är inte heller den demokratisyn som styrdokument implicit uttrycker neutral utan formuleras utifrån vissa maktpolitiska samt liberal-kommunitaristiska perspektiv på demokratin, samhället och utbildning. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets många ansikten. En etnografisk studie av fritidshemmets vardag. The many faces of the after school programs. An ethnographic study of the living in the after school programs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Engström; Emil Nilsson; [2014]
    Nyckelord :dold läroplan; fritidshem; Foucault; Goffman; immanent pedagogik; institution; styrning; styrningsteknik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eftermiddagsverksamheten på två fritidshemsavdelningarorganiseras utifrån aktörer, regler, rutiner, rum och tid. Utgångspunkten tas i hur vardagslivetpå fritidshemmet skapas av aktörernas interagerande. Fokus läggs på hur barnen styrs och reglerasi tid och rum. LÄS MER

  3. 3. Forskande, kompetent och nyfiken - om en dold läroplan i förskolan : Reggio Emiliapedagogiken som normerande makt och styrning

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Folkman; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emiliainspirerad pedagogik; kritisk granskning; normerande; styrning; dold läroplan; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; miljön som den tredje pedagogen; dialog; traditionell förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om det finns en normerande och styrande funktion i den Reggio Emiliainspirerade förskoleverksamheten som den implementeras i Sverige. Genom intervjuer med fyra pedagogistor undersöks hur bilden av barnet och dess lärande tar sig uttryck på de olika förskoleenheterna, framförallt när det gäller de för Reggio Emiliafilosofin väsentliga begreppen att följa barnens intresse, pedagogisk dokumentation, miljön som den tredje pedagogen och det kompetenta barnet. LÄS MER

  4. 4. Vilket innehåll prioriteras i skolår 1? : en studie av vad lärare prioriterar i grundskolans tidigare år och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annika Knutsson; Malin Magnusson; [2008]
    Nyckelord :Ramfaktorteori; Dold läroplan; Informella styrmedel; Didaktik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Vi valde att skriva om vilket innehåll som prioriteras i grundskolans tidigare år, med fokus på skolår 1. Detta val grundar sig delvis på att läraryrket är mycket uppmärksammat av samhället och att det är ett stort och viktigt uppdrag att verka som lärare. LÄS MER

  5. 5. "Det är tanken på att jag kan påverka min framtid som driver mig". En studie i hur några skolungdomar tänker kring begreppet framgång

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Ingela Hyddmark; [2008]
    Nyckelord :framgång; framgångsalternativ; individualisering; ansvarstagande; dold läroplan; ungdomsgrupper; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie med elever i år 9, i syfte att få dessa elevers syn på vad framgång är och vad det innebär att vara framgångsrik, samt vilken roll skolan spelar för att nå framgång och att bli framgångsrik. Resultaten har ställts mot relevanta utbildningssociologiska och pedagogiska teorier. LÄS MER