Sökning: "pedagogik i arbetsterapi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogik i arbetsterapi.

  1. 1. Specialpedagogers och arbetsterapeuters uppfattningar om sina uppdrag i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulla Ekeberg; [2020]
    Nyckelord :occupational therapist; school; special educators; arbetsterapi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekeberg, Ulla (2020). Specialpedagoger och arbetsterapeuter uppfattningar om sina uppdrag i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattning om arbetsterapi i skolan : - En enkätstudie om arbetsterapeutens roll och interventioner i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Malte Widestrand; Oskar Dahl; [2016]
    Nyckelord :Arbetsterapi; delaktighet; elev; intervention; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska skolan står inför utmaningar gällande försämrade resultat i grundläggande kunskapsområden samt ofullständiga betyg. Samtidigt redovisas brister gällande elevhälsa och särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapi som kompletterande stödinsats på svenska skolor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Anna Wihlborg; Julia Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Arbetsterapeutiska interventioner; Social miljö; Fysisk miljö; Kulturell miljö; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Pedagogik; Skolaktiviteter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Inom skolverksamheten utomlands arbetar arbetsterapeuter med att ge individuella insatser till elever med särskilda behov för att de på ett tillfredställande sätt ska fungera i skolaktiviteter, samt stödja och handleda läraren i deras arbete. Att anställa arbetsterapeuter på skolor i Sverige är inte lika vanligt, utan insatser för elever med särskilda behov görs av specialpedagog/speciallärare. LÄS MER

  4. 4. Vad är speciellt med handledare vid klinisk undervisningsavdelning (KUA)?-En kvalitativ studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för medicin och hälsa; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Elinor Andersson; [2014]
    Nyckelord :Interprofessional supervisor; clinical training ward; interprofessional learning; team.; Interprofessionell handledare; Klinisk undervisningsavdelning; Interprofessionellt lärande; Team.;

    Sammanfattning : Att handleda studenter på klinisk undervisnings avdelning (KUA) har bedrivits under ett tjugotal år. Studenter från olika utbildningsprogram inom hälso- och sjukvårdsutbildningar utvecklar sin interprofessionella kompetens under en tvåveckorsperiod. LÄS MER

  5. 5. Brukares upplevelser av arbetet och kundmötet på en daglig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Vanessa Tuulari; Sanna Wesén; [2014]
    Nyckelord :socialt samspel; lindrig kognitiv nedsättning; autismspektrumtillstånd; utvecklingsstörning; arbetsterapi; kvalitativ ansats; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsterapeuter möter personer med olika sociala förutsättningar. Individer med lindrig kognitiv nedsättning upplever ofta sociala interaktioner som ett stressfyllt moment. I denna studie deltog personer med autismspektrumtillstånd och lindrig utvecklingsstörning, vilket benämns som lindrig kognitiv nedsättning. LÄS MER