Sökning: "pedagogik i gymnasium"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden pedagogik i gymnasium.

  1. 1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Wennström; [2024]
    Nyckelord :Polyrhythm; pulse; music ensemble training; upper secondary school; binary subdivision.; Polyrytmik; puls; ensemblespel; gymnasium; binär underdelning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER

  2. 2. Ensemble som tillval : Samtal om ensemblespel med gymnasieelever som läser musik som tillval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hans Karlsson; Hanna Lönnroos; [2023]
    Nyckelord :ensembles; ensemble playing; ensemble teaching; high school; special variant; optional; group dynamics; groups; ensembler; ensemblespel; ensembleundervisning; gymnasium; särskild variant; tillval; gruppdynamik; grupper;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete fokuserar på att utforska hur gymnasieelever som läser ett nationellt program med musik som tillval uppfattar ensemblespel. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om hur dessa elever ser på och upplever ensemblespel. LÄS MER

  3. 3. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  4. 4. Gymnasielärares syn på skolbibliotekariens roll och samarbetet professionerna emellan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Burman; Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Gymnasium; Samarbete; Lärare; Skolbibliotekariens roll; TLC-modellen; Professionsteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to develop a deeper understanding of how upper secondary teachers view the role of the school librarian and how these professions collaborate. Although the subject is well researched within Library and information science, there are few studies that illustrate the teacher's perspective and experiences of the school librarian's role, and collaboration between the professions. LÄS MER

  5. 5. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärande

    Författare :Hanna Wretmark; [2023]
    Nyckelord :subjektifiering; konst; folkhögskola; undervisning; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan ge­nom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER