Sökning: "pedagogik lev vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden pedagogik lev vygotskij.

  1. 1. Pedagogiskt arbetssätt i förskoleklass : Med fokus på delaktighet och samspel

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Rosenqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra ett antal förskoleklasslärarea arbetssätt med förskoleklasswlever, där nedanstående frågeställningar undersöks. Hur resonerar förskoleklasslärare om vilken betdelse lärarens arbetssätt och bemötande har, för att skapa en barngrupp där delaktighet och samspel finns? Hur kan förskoleklassläraren arbeta för att alla barn ska känna sig delaktiga i gruppen? Min studie utgår från det sociokulturella perspektivet med Lev Vygotskij som företrädare. LÄS MER

  2. 2. IT och IKT i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens kompetens i ett pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Liljenby; Monica Nguyen Saewean; [2021]
    Nyckelord :it; ikt; förskola; digitala verktyg; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks IT samt IKT i förskolan. Digitala verktyg blir mer aktuellt för varje dag som går i dagens samhälle vilket även resulterar i att det blir en stor del i barns vardag. Anledningen till det valda ämnet är därför samhällets utveckling samt vilken påverkan det har hos barnen. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg : i undervisningssyfte i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miranda Ellison; Katarina Smrekar; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; undervisning; delaktighet och inflytande;

    Sammanfattning : Studien undersöker digitala verktygs användande i undervisningssyfte, barns inflytande och delaktighet samt för- respektive nackdelar med digitala verktyg i förskolan. Anledningen till det valda ämnet var att digitala verktyg är en stor del av vårt samhälle som kräver digital kompetens. LÄS MER

  4. 4. Alla är flerspråkiga nu : En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Kalaitsidou; Gadeer Qatanani; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kvalitativa intervjuer; förskollärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur förskollärare respektive specialpedagoger beskriver att de ser, bemöter och arbetar med flerspråkighet och flerspråkiga barn. Metodologiska delen består av kvalitativa intervjuer med förskollärare och specialpedagoger som syftar till att samla ihop deras tankar och beskrivningar av flerspråkighet och flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Lekresponsiv undervisning : En kvalitativ intervjustudie om hur lek och undervisning kan integreras i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anneli Nilsson; Emma Lunell; [2020]
    Nyckelord :Early childhood; playbased learning; preschool; scaffolding; Barninitierad; förskola; lekresponsiv; undervisning; vuxenguidad lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några förskollärare arbetar för att lek och undervisning ska integreras med varandra och om de gör det genom lekresponsiv undervisning. Denna studies relevans grundar sig i den nya läroplan för förskolan där lekens roll stärkts och kravet på förskollärarens ansvar för undervisning tillkommit. LÄS MER