Sökning: "pedagogisk grundsyn förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogisk grundsyn förhållningssätt.

  1. 1. Lika förutsättningar, olika förhållningssätt? : En studie om hur styrdokument, pedagogisk grundsyn och kultur påverkar förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Pernilla Harrysson; Sofie Johansson; [2018]
    Nyckelord :Svensk läroplan för förskola; Early childhood curriculum; Ramfaktorperspektiv; Frameperspektiv; Pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för olika förskollärares förhållningssätt, i relation till styrdokument, pedagogisk grundsyn och kultur. Under våren 2017 gjorde vi vår verksamhetsförlagda utbildning på en skandinavisk skola där det arbetade både svenska och engelska förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Professionellt förhållningssätt och dess betydelse för elever i läs- och skrivsvårigheter - med fokus på skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Persson; Jeanette Magnusson; [2014]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; KASAM; läs- och skrivsvårigheter; pedagogisk grundsyn; professionellt förhållningssätt; skolfrånvaro; skolnärvaro; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I egenskap av speciallärare med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling har vi ett särskilt ansvar när det gäller elevers läs- och skrivförmåga eftersom merparten av uppgifterna i skolan kräver en åldersadekvat läs- och skrivförmåga. När vi som speciallärare möter elever med långvariga svårigheter inom läs- och skrivområdet med en icke kontinuerlig skolnärvaro kan det vara svårt att definiera grundproblematiken. LÄS MER

  3. 3. ”Alla ska med på sina villkor…” : Några exempel på hur musiklärare arbetar och förhåller sig till gruppundervisning med elever som har någon form av funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Linnea Ekdahl; [2013]
    Nyckelord :didactics; disabilities; approach; group teaching; music arts school; pedagogical fundamental view; didaktik; funktionsnedsättning; förhållningssätt; gruppundervisning; musik- kulturskola; pedagogisk grundsyn.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att belysa hur musiklärare som undervisar grupper med funktionsnedsatta elever, förhåller sig till sin egen musikundervisning. För att närma mig musiklärarnas olika förhållningssätt valde jag att använda den kvalitativa intervjun som forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Datorn som redskap vid läs- och skrivundervisning : En intervjustudie ur lärares perspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Janet Dahlgren; Emma Sjöstedt Ivarsson; [2012]
    Nyckelord :Dator; pedagogisk grundsyn; läs- och skrivundervisning; samspel; lärares förhållningssätt; Arne Trageton;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom en kvalitativ intervjustudie undersöka lärares uppfattning kring datorn som redskap vid läs- och skrivundervisning. Det empiriska underlaget utgörs av intervjusvar av sex verksamma lärare med inriktning mot grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Vuxenpedagogiskt förhållningssätt – ur ett lärarperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Marie Lindeblad Lindell; Susanne Swedenborg; [2010]
    Nyckelord :Andragogik; lärarens egenskaper; pedagogisk grunds;

    Sammanfattning : Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor omvad vuxenutbildning innebär och hur det går till.Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i lärarens pedagogiska grundsynoch förhållningssätt som kan lyftas fram som särskilt viktiga vid undervisning av vuxna elever. LÄS MER