Sökning: "pedagogisk kartläggning i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogisk kartläggning i matematik.

  1. 1. Är generella kognitiva nedsättningar orsaken till matematiksvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Melkstam; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter MD ; kognitiva förmågor; pedagogisk utredning; logisk förmåga; läsförmåga; spatial förmåga; exekutiv förmåga; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Orsakerna till matematiksvårigheter är fortfarandeomdiskuterade. Vissa forskare lyfter fram domänspecifika förklaringar som grundar sig i kvantitativa och numeriska funktioner medan andra inriktar sig mer på generella kognitiva förmågor som arbetsminne och uppmärksamhet. LÄS MER

  2. 2. Fysiska aktivitetspausers påverkan på matematikresultat : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Carlsson; Josefin Järvinen; [2019]
    Nyckelord :Integrerad fysisk aktivitet; fysiska aktivitetspauser i klassrummet; matematik; klassrumsbaserad fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: I denna forskningsöversikt har vi sammanställt den forskning som finns om fysiska pausaktiviteter i skolan och redogjort för den med fokus på ämnet matematik. Forskningen belyser vikten av att röra på sig under skoldagen och vilka effekter det har för elevers akademiska prestationer. LÄS MER

  3. 3. Särskilt begåvade elever i matematik : Vad forskningsfältet säger är lyckade tillvägagångssätt för identifikation och stimu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Evelin Rosenback; [2019]
    Nyckelord :math; gifted; talented; cluster grouping; särskild begåvning; nivågruppering; differentiering; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie består av en analys av den forskning som berör särskild begåvning i mate-matik och hur man stimulerar elever som är särskilt begåvade. Analysen består i största del av en kartläggning och fördjupas sedan genom att redogöra för ett par identifierade teman. LÄS MER

  4. 4. Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kerstin Weijdegård; [2018-02-13]
    Nyckelord :procedurell; konceptuell; begreppsutveckling; begreppsförståelse; begreppsbild; procept; proceptuellt tänkande; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande. Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har försämrats, vilket gör det intressant att undersöka det matematiska området. En tänkbar orsak till de sjunkande resultaten kan vara brister i begreppsutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ studie om hur involverad vägledaren är i kartläggnings- och inskrivningsprocessen på språkintroduktion i två kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Hurtig; Åsa Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; Språkintroduktionen; Kartläggning; Inskrivningsprocessen; Skolverket;

    Sammanfattning : Svensk skola får i allt större utsträckning ta emot elever med annan bakgrund än svensk och det ställer stora krav på mottagandet och hur skolor kartlägger de nyanlända elevernas kunskaper och studieerfarenheter. Syftet med denna kvalitativa studie är att få fördjupade kunskaper om hur kartläggnings- och inskrivningsprocessen på språkintroduktionen för nyanlända ser ut. LÄS MER