Sökning: "pedagogisk kvalité"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden pedagogisk kvalité.

  1. 1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  2. 2. Det är 2021 vi lever i och vårt samhälle är nästan helt digitaliserat : En studie om den digitala teknikens roll i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Norrman; Elsa Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; digital teknik; fortbildning; förskola; kompetens; kurser; kvalité; samhällsutveckling; utbildningssyfte; workshop;

    Sammanfattning : Med den ständiga digitala teknikens utveckling och framgång har teknologin fått en större del i både vuxnas och barns utbildning. Sedan 2018 har begreppet digitalisering implementerats i läroplanen, men eftersom digital teknik är ett relativt nytt område inom förskolan finns det därför inte så mycket befintlig forskning kring detta ämne och då specifikt kring pedagogernas roll och arbetssätt med digitalisering. LÄS MER

  3. 3. Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2020-07-03]
    Nyckelord :pedagogisk verksamhet för yngre barn; Förskola; jämställdhetsarbete; jämställdhet; genus; pedagogik; normkritisk pedagogik; kön; identitet;

    Sammanfattning : Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan på många sätt unik och dess arbete med jämställdhet är en av anledningarna till det. LÄS MER

  4. 4. Ämneslärarprogrammet : - En kvantitativ studie om studenters tankar kring idrott och hälsa utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Anton Lagerqvist; [2020]
    Nyckelord :Lärarutbildning; studenter; idrott och hälsa; universitet; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka tankar studenter på två universitet har på ämneslärarprogrammet och specifikt idrott och hälsa utbildningen. Frågeställningarna löd på följande sätt: (i) vilken syn har studenterna från de två universiteten på ämneslärarprogrammets utbildning och specifikt inriktningen idrott och hälsa? Och (ii) skiljer sig synen angående utbildningen beroende på vilket universitet studenterna studerar på?   Studien har genomförts med hjälp av till största del en kvantitativ metod; en enkätundersökning som 24 studenter ifrån två universitet har fått genomföra. LÄS MER

  5. 5. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan − En studie om vilka faktorer som påverkar förskollärarnas systematiska kvalitetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tayoun Samiye; Albagdadi Zehra; [2019]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; Kvalité; utveckling; pedagogisk dokumentation; förskola;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka vilka faktorer som kan komma att påverka förskollärarnas arbete med det systematiska kvalitetsarbetet. Nio förskollärare från fem förskolor deltog i studien. För att besvara vårt syfte och våra frågeställningar användes en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer gjordes. LÄS MER