Sökning: "pedagogiska dilemma förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden pedagogiska dilemma förskola.
1. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER
2. Genus- och jämställdhetsdiskurser i förändring. : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare talar om genus och jämställdhet i förskolans kontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study analyzes how preschool teachers describes gender and equality in a preschool setting, how they describe their equality work in preschool activities and how this has changed over time. With a discourse analysis and a feminist poststructualist perspective, interviews with preschool teachers were held. LÄS MER
3. "Jag klarar inte av såna barn" : En vetenskaplig essä om kunskap, tid och känslan av att inte räcka till när det kommer till barn med utmanande beteende
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I den här essän har jag utgått från ett dilemma från verkligheten. Som jag uppfattar som svårt. Det handlar om barn i gråzonen med extra behov av stöd. De här barnen ser jag som en pedagogisk utmaning och de utmanar min kompetens dagligen. LÄS MER
4. Tillgänglighetens dilemma : Att skapa förutsättningar för varje barns lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Tidigare studier har visat att förskollärarna har svårt att skapa förutsättningar för alla barns lärande och utveckling. Då det konstaterats att det är givande för alla barn att ta del av sin utbildning i tillgängliga lärmiljöer skulle det kunna vara ett arbetssätt som bidrar till att förskollärarna ökar sin kunskap om hur verksamheter som passar alla barns behov och förutsättningar utformas. LÄS MER
5. Sydafrikas och Sveriges läroplan i ett bedömningssystem : En jämförelse om de olika sätten att bedöma barn på - ett dilemma
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This is a comparative study based on text analysis of South Africa's and Sweden's curriculum. The purpose of the study is to get an understanding and awareness of the meaning and content of the curricula concerning child assessment. Its focus is to find out about similarities and differences of the assessment and evaluation processes. LÄS MER