Sökning: "pedagogiska lekar förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden pedagogiska lekar förskolan.

  1. 1. FÖRSKOLLÄRARES TANKAR OM SIN DIGITALA KOMPETENS OCH IMPLEMENTERING AV DIGITALISERING I YNGRE BARNS UNDERVISNING Att utveckla digital kompetens i förskolans verksamhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yomna Ibrahim; [2023-10-12]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskollärare; Undervisning; Styrdokument och Policydokument; Implementering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna empiriska studie undersöka förskollärarnas tankar om sin digitala kompetens och möjligheter samt utmaningar att implementera styrdokument och policydokuments rekommendationer om användning av digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Teori: Det teoretiska ramverket för studien är Bronfenbrenners ekologiska systemteori, teorins utgångspunkt kretsar och tydliggör den interaktion som sker mellan individ och omgivning, utifrån olika nivåer som individen samspelar med i samhället. LÄS MER

  2. 2. Leken som metod för undervisning : En analys av förskollärares upplevelser avlekresponsiv undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Volkanovskaia; Maria Mattila; [2023]
    Nyckelord :Barninitierad; vuxeninitierad; undervisning; lekresponsiv; vuxen guidad lek; förskola; strategier; förskollärarrollen; förskollärarens betydelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutveckling kring förskolläraresanvändning av lekresponsiv undervisning som stöd för barnens lärande i förskolan.Studien tar avstamp i den nya läroplanen för förskolan, där lekens roll har förstärktsoch förskollärarnas ansvar för undervisning har ökat. LÄS MER

  3. 3. Rörelse i förskolan : En studie i om förskollärares syn på barns rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Emilsson; Annie Ackerot; [2022]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; Movement; Förskola; fysisk aktivitet och rörelse.;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis was to investigate preschool teachers’ views on the children's need for movement in preschool activities. We wanted to know how children are given opportunities for movement in preschool. LÄS MER

  4. 4. Man får ju liksom trolla med knäna, verkligen : Pedagogers arbete med jämställdhet och genus i barns lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet; lek;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka pedagogers arbete med jämställdhet och genus i barns lekar i förskolan där pedagogernas uppfattningar, val av arbetssätt samt möjligheter respektive utmaningar med detta arbete varit i fokus. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av semistrukturerade intervjuer har empiri samlats in. LÄS MER

  5. 5. ”Ååå tack, är det en sallad?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tankar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas på förskolan för att främja lek, lärande och språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Veronica Einarsson; Marielle Luthander; [2022]
    Nyckelord :Language development; Play; Preschool teacher; Teaching; Toddler; Förskollärare; Lek; Språkutveckling; Toddlare; Undervisning;

    Sammanfattning : Studien handlar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas för att främja deras lek, lärande och språkutveckling. Målet med detta arbete är att sprida kunskap kring verksamma förskollärares tankar kring dessa olika aspekter. LÄS MER