Sökning: "pedagogiska perspektiv funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pedagogiska perspektiv funktionshinder.

  1. 1. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER

  2. 2. Barns olikheter i den pedagogiska praktiken sett ur ettspecialpedagogiskt perspektiv : Olikhet – en tillgång eller brist i förskolans verksamhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Holmström Camilla; Mari Lundborg-Sjöstedt; [2015]
    Nyckelord :En förskola skola för alla; normalitet; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra olika aktörers uppfattning om förutsättningarna för att kunna leva upp till begreppet ”en skola för alla” utifrån barns olikheter i förskolan. Vilket eller vilka specialpedagogiska perspektiv utgår våra aktörer ifrån? Aktörer i denna studie avses förskolechefer, specialpedagoger samt förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Elever i behov av särskillt stöd : En kvalitativ studie i definitionen av begreppets användning i styr- och policydokument

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Fodstad; [2014]
    Nyckelord :Pupils in need of special support; inclusion; special support; Elever i behov av särskilt stöd; inkludering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how the term "pupils in need of special support" is defined in Swedish central policy documents. The essay is based on a social constructive contribute knowledge about the term’s definition and interpretation with support in a range of scientific texts. LÄS MER

  4. 4. Parenting Young Children – sett ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Ingvarsson; Marie Frisell; [2013-08-08]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionshinder; Funktionsnedsättning; Föräldraförmåga; Tillräckligt god förälder; Föräldrastöd; Intersektionellt perspektiv; Social konstruktion; Rollteori;

    Sammanfattning : Frågan om föräldrar med IF kan klara ett ”tillräckligt gott föräldraskap” och om det går att utveckla föräldraförmågan är aktuell. Både i forskning och i praxis framkommer det att föräldrar som har IF är i behov av stöd på olika sätt för att klara föräldraskapet. LÄS MER

  5. 5. Nya perspektiv, självförtroende och motivation för unga i behov av särskilt stöd : Europeisk Korttidsvolontärtjänst

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Olofsson; [2008]
    Nyckelord :arbetsmetod; arbetslöshet; funktionshinder; inlärningssvårigheter; motivation; Europeisk volontärtjänst; St EVS; ungdomar; volontär; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Det här är en studie som belyser programmet Europeisk korttidsvolontärtjänst (St EVS) samt granskar om programmet kan vara lämpligt vid vägledning av unga i behov av särskilt stöd. Litteraturstudier och intervjuer med tre personer som har erfarenhet av arbetssättet har genomförts. LÄS MER