Sökning: "pedagogiska rollspel"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pedagogiska rollspel.
1. Translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskapsundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna studie tillämpas translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskaps-undervisning. Studien genomfördes i en flerspråkig klass på folkhögskola, där majoriteten av eleverna är emergent flerspråkiga. LÄS MER
2. KBT-psykoterapi via videosamtal : Vilka attityder har KBT-behandlare i Sverige till psykoterapi som förmedlas via videolänk?
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : KBT-terapi har de närmaste åren alltmer utförts via videosamtal, även kallat videoconferencing psychoterapy (VCP) i privat och regional vård i Sverige som spridits ytterligare under pandemin covid-19. Syftet var att undersöka KBT-behandlares åsikter om VCP. LÄS MER
3. Vänner, fantasi, tärningar, penna och papper - Den pedagogiska utvecklingen i två svenska rollspelsseerier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Detta arbete är en hermeneutisk undersökning av sex olika svenska rollspel från fyra årtionden för att upptäcka eventuella trender och utvecklingar i hur dessa introducerar nya spelare till konceptet rollspel. Spelen är tre utgåvor av rollspelet Mutant, rollspelet Neotech och två utgåvor av rollspelet Eon. LÄS MER
4. Elevers upplevelser av klassdebatter/rollspel : En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Elevperspektivet på klassdebatter/rollspel som pedagogisk metod i skolan är ett område som är relativt outforskat. Syftet med den här studien är att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av klassdebatter/rollspel. Studien genomförs ur ett sociokulturellt perspektiv, där samspel och kommunikation ses som en förutsättning för lärande. LÄS MER
5. Att lära genom tiden : En analys av Kalmar läns museums tidsresor och dess pedagogiska värde utifrån Gagnés nine events of instruction
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the educational value of time travel role-play organized by Kalmar läns museum and how the method relates to the current curriculum Lgr11. This is done by examining the method using Gagné´s events of instruction and applying two theories represented by Vygotskij and Dewey. LÄS MER