Sökning: "pedagogiska uterum"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogiska uterum.
1. Fri lek och frisk luft – behövs mer? : En kvantitativ studie om förskollärares förhållningssätt till lärtillfällen i förskolans utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares medvetenhet om, samt tillämpning av, utemiljöns pedagogiska möjligheter. Vi har via en webbaserad enkätundersökning tagit del av förskollärares åsikter och förhållningssätt kring arbetet på förskolegården. LÄS MER
2. Förskolan Vulkanen
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Förskolan Vulkanen Det här projektet handlar om rum för lärande och mer specifikt en förskoleverksamhet i Vasalund, Solna. Jag har fördjupat mig i Reggio Emilia-pedagogiken och fokuserat på hur den fysiska miljön kan verka som ett pedagogiskt hjälpmedel. Projektet har en stark förankring i det omkringliggande landskapet. LÄS MER
3. Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum - för elever med speciella behov
Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum diskuteras alldeles för lite. Den här studien visar att skolbyggnadens och skolgårdens utformning och dess innehåll har betydelse för elevens kunskapsinhämtning, välbefinnande, leklust och koncentrationsförmåga. LÄS MER
4. Lek och lärande i uterummet vid förskolan
M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Idag är mycket av den pedagogiska verksamheten förlagd inomhus, syftet med detta arbete var därför att belysa lekens samt uterummets betydelse för barns lärande. Detta arbete med innehållet lekfulla och lärande aktiviteter skall väcka nyfikenhet och ses som ett inspi-rationshäfte att flytta ut den pedagogiska verksamheten till uterummet. LÄS MER
5. ”Det går att plocka ut innemiljön, vi vet att det går och att vi kan – men vi har inte gjort det” : En kvalitativ intervjustudie av hur förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor uttrycker att de utmanar barnen på förskolegården
M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien är baserad på intervjuer med sju förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor i olika delar av landet. Inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi ses barn som kompetenta att redan från födseln utforska sin omvärld, och att de utvecklas i en utmanande miljö, ”den tredje pedagogen”. LÄS MER