Sökning: "pedagogy knowledge about adaptations"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden pedagogy knowledge about adaptations.

  1. 1. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Den sociala situationen för ungdomar med autismspektrumtillstånd i ordinarie gymnasieklasser

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Serneke; [2019]
    Nyckelord :adolescents; autism spectrum disorder; inclusion; relational pedagogy; social situation; success factors; upper secondary school;

    Sammanfattning : There are few studies reporting the voices of adolescents with autism, especially concerning their situation in school. Most studies are about children with autism and from the perspectives of their parents or teachers. LÄS MER

  3. 3. Anpassningar i lärmiljön för elever med NPF : Pedagogers uppfattning om hur, i relation till upplevt stöd och den egna kunskapen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jenny Steen; [2018]
    Nyckelord :additional adjustments; dilemma perspective; NPF diagnosis; pedagogy knowledge about adaptations; support to customize; extra anpassningar; dilemmaperspektiv; NPF-diagnos; pedagogers kunskap om anpassningar; stöd i att anpassa lärmiljö;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att verka för att alla elever når de fastställda kunskapskraven. När elever inte når upp till dessa kunskapskrav ska åtgärder vidtas. Har eleven en funktionsnedsättning ska de förmågor som är nedsatta kompenseras. LÄS MER

  4. 4. Rödluvan och vargen : En kvalitativ textanalys av debatter och adaptationer i barnlitteraturen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lia Fallenius; [2015]
    Nyckelord :Children’s Literature; Children’s Reading; Debates and Debating; Adaptations; Social Norms; Values; Barn- och ungdomslitteratur; barns läsning; debatt; bearbetning litteraturvetenskap ; normer; värderingar;

    Sammanfattning : This two years master’s thesis is a review and exploration of the Swedish debate concerning children’s literature from the 19th century to the present, as well as the evaluation and analysis of four adaptations of the tale Red Riding Hood. The aims are to identify how ideas and values regarding the role of children’s literature in society have developed over time and to contribute with a knowledge base for continued reflection and discussion on the subject of children’s reading and mediation of children’s literature in public libraries. LÄS MER

  5. 5. Autismpedagogik för alla? : en studie om lärares pedagogiska strategier i idrott & hälsa för gymnasiesärelever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Maja Öberg; [2012]
    Nyckelord :autism; pedagogy; Physical education; TEACCH; autism; gymnasiesärskolan; TEACCH; autismpedagogik; pedagogik; idrott och hälsa; idrottsunderivisning; ABA; individualisering; hjälpmedel; bemötande; utbildning; erfarenhet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet var att öka kunskapen om hur idrottslärare utformar undervisningen i idrott och hälsa för elever med diagnosen autism. Syftets två fråge- ställningar lyder: ”Vilka strategier väljer lärare, då de undervisar elever med autism i ämnet Idrott och hälsa på gymnasiesärnivå?” samt ”Varifrån får lärarna sina idéer och ambitioner till de strategier de använder sig av?”. LÄS MER