Sökning: "pedagogy of the oppressed"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden pedagogy of the oppressed.

  1. 1. Identitet, makt och drama : en undersökning av DRACON-programmet i Sverige ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Bild- och dramapedagogik

    Författare :Matilda Hawerman; [2017]
    Nyckelord :identity; power; privilege; Drama in Education; DRACON International; queer pedagogy; critical pedagogy; queer theory; feminist theory; postcolonial theory; intersectionality; text analysis; DRACON Sweden; identitet; makt; dramapedagogik; DRACON International; normkritisk pedagogik; kritisk pedagogik; queerteori; feministisk teori; postkolonialism; intersektionalitet; textanalys; DRACON i skolan;

    Sammanfattning : Den här studien vill bidra med kunskap kring normkritisk pedagogik inom dramapedagogiken i Sverige. Det genom att belysa det svenska DRACON-projektet ur ett normkritiskt perspektiv. Det svenska DRACON-projektet är en del av det internationella DRACON-projektet vars övergripande syfte var att bygga  en bro mellan drama och konflikthantering. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar mellan samhällets olika kulturer : En studie om inkludering av nyanlända barn och ungdomar genom idrott.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofia Mickelsson; Johanna Sjöberg; Sofia Rading; [2017]
    Nyckelord :Empowerment; equality; immigrants; leaders; pedagogy of the oppressed; social inclusion; sports; youths.; Egenmakt; frigörande pedagogik; idrott; jämlikhet; ledare; nyanlända; social inkludering; ungdomar.;

    Sammanfattning : Det finns en stor ojämlikhet mellan olika grupper i samhällets i Sverige idag, vilket är ettsocialt problem. Denna studie har fokuserat på en idrottsförening i Västsverige som aktivtarbetar med social inkludering i sin verksamhet för att minska denna ojämlikhet. LÄS MER

  3. 3. “We are in the buisness of freedom” - utbildning och empowerment i Kolkata

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Empowerment; utbildning; etnografi; Kolkata;

    Sammanfattning : With this ethnographic study we have sought to depict and analyze how Sari Bari works witheducation and skill training in order to help women out of prostitution in the Red LightDistricts of Kolkata. We want to raise awareness and gain greater understanding of how toempower and educate people with difficult backgrounds by what we learnt from Sari Bari. LÄS MER

  4. 4. Paolo Freire, Gayatri Spivak, and the (Im)possibiity of Education : The Methodological Leap in Pedagogy of the Oppressed and "Righting Wrongs"

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för livsvetenskaper

    Författare :Fredrik Svensson; [2012]
    Nyckelord :Paolo Freire; Gayatri Chakravorty Spivak; education; pedagogy; ideology;

    Sammanfattning : The main objective of this essay is to find out and show as to whether the respective pedagogies of Paolo Freire and Gayatri Chakravorty Spivak are free from the authoritarian and oppressive tendencies they both expressively seek to oppose. More specifically, the investigation presented in this text is focused on the relation between theory and method in Freire’s Pedagogy of the Oppressed and Spivak’s “Righting Wrongs – 2002: Accessing Democracy among the Aboriginals. LÄS MER

  5. 5. Joker och forumspelspedagog : yrkestillvaro i variation

    Magister-uppsats,

    Författare :Agneta Josephson; [2010]
    Nyckelord :Theatre of the Oppressed; Joker; Forum Theatre; Forum play pedagogue; Practical Knowledge; Discrimination; Antioppressive Pedagogy; Drama pedagogue; Essay; Reflection; Phenomenology; Language constructions; Forumteater; Forumspel; Joker; Normer; Normkritik; Normkritisk pedagogik; Makt; Praktisk kunskap; Dramapedagogik; Dramapedagog; Fenomenologi; Tankestil; Teater för förtryckta; Diskriminering; Breyta; Essä; Reflektion; Språkliga konstruktioner;

    Sammanfattning : By means of text creation I approach, reflect upon and try a number of aspects of my own professional existence as a joker in forum theatre and as a forum play pedagogue.This essay is structured like the days of a week and it specifically relates three problematic situations: first, a Monday containing a case of discrimination during the performance, then, a glimpse from a Wednesday when I failed to use the time with enough consideration of our common work and, finally, a Thursday when I was professionally questioned. LÄS MER