Sökning: "perceptioner"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet perceptioner.

  1. 1. ”Att skapa sammanhang” i undervisningen : En kvalitativ studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sonia Biria; [2023]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnessamarbete; helhetsperspektiv och svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Forskning inom svenskämnets didaktik visar att även vid ämnesspecifik undervisning finns det fördelar för elevernas lärande och lärarens undervisning av att läraren söker sig till, och utnyttjar naturliga ämnesövergripande kopplingar inom svenskämnet, till andra ämnen. Fördelarna rör såväl elevens bredare kunskapsutveckling som ämnesspecifikt lärande och motivation. LÄS MER

  2. 2. I hållbarhetens tjänst : En kvalitativ studie över lärares perspektiv på hållbar utveckling och dess roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Clas Bergvall; [2023]
    Nyckelord :Civics; education for sustainable development; ESD; pragmatism; sustainable development; Hållbar utveckling; pragmatism; samhällskunskap; UHU; undervisning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : En stor fråga i samhället av idag är den om hur en god framtid på planeten möjliggörs och optimeras. Otaliga diskussioner och forskningar i ämnet finns och det är en brännande fråga för politiker och ledare världen över. Ett viktigt led i en hållbar utveckling – som frågan kommit att begreppsliggöras som – handlar om utbildning. LÄS MER

  3. 3. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  4. 4. Bryggan från magkänslan till hjärnkontoret : En kvalitativ studie om hur idrottsföreningar, med hjälp av digital marknadsföring, skulle kunna öka antalet medlemmar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Marcus Eriksson; Markus Freberg; [2022]
    Nyckelord :Sports Association; Non-profit organizations; Digital Marketing; Social Media; Word-of-Mouth.; Idrottsförening; ideella föreningar; digital marknadsföring; social media; Word-of-Mouth.;

    Sammanfattning : Idrottsföreningar upplever idag en negativ trend som berör avhoppsproblemtik bland idrottsföreningarnas medlemmar. Tidigare studier behandlar främst denna avhoppsproblemtik ur perspektivet av barn- och ungdomar. LÄS MER

  5. 5. Film, från upplevelse till text : En kritisk diskursanalys om audiovisuella uttrycksmedel i massmedia

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Klas Hasselrot; [2021]
    Nyckelord :Fairclough; kritisk diskursanalys; audiovisuell; filmrecension; Michel Chion; hearing what the eye see;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur man i massmedia artikulerar audiovisuellauttrycksmedel, hur den audiovisuella diskursen har utvecklats under tre decennier och ividare led förändrat den sociala praktiken. Studien går även in på vilka psykologiskakognitioner som kan påverkas av perceptioner och hur man i senare led artikulerar dessatankar. LÄS MER