Sökning: "performansanalys i svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden performansanalys i svenska som andraspråk.

  1. 1. Utveckling av bestämdhet : En studie i hur elever på grundläggande vuxenutbildningen behärskar bestämdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :John-Rune Lindström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; bestämdhet; species; form; bestämd form; obestämd form; betydelse; indefinit; definit; dubbel bestämdhet;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte var att undersöka hur vuxna inlärare på grundvux-nivå tillägnarsig bestämdhet utifrån frågeställningen till vilken grad de behärskarbestämdhetsmorfemen. Data samlades in genom att 20 deltagare fick återberätta en kortanimerad film. LÄS MER

  2. 2. Svenskans grammatiska komplexitet sett ur ett andraspråksperspektiv –en intervjustudie med ämneslärare i SVA om deras upplevelser av andraspråkselevers grammatiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Berglund; [2020]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; performansanalys; grammatik; ordföljd; svenska som andraspråk; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenografisk intervjustudie där tre verksamma ämneslärare i SVA på gymnasienivå intervjuas gällande deras grammatikundervisning. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur SVA-lärare arbetar med andraspråkselevers grammatiska utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Jacobsson; [2018-06-12]
    Nyckelord :Bedömningspraktiker; språkintroduktion; nationella prov; lärandemål; sambedömning; kamratbedömning; nyckelstrategier; performansanalys; processbarhetsteorin; Bygga svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och dels ta del av vad lärare anser om bedömningspraktiker och lärandemål i ämnet svenska som andraspråk på programmet. För att undersöka detta har jag som metod genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare samt lagt ut en enkät i sociala medier, vilken har besvarats av 25 personer – alla verksamma på introduktionsprogrammet språkintroduktion. LÄS MER

  4. 4. Nyckeln till framgång - En studie om vilka faktorer som kan påverka en nyanländ elevs språkutveckling positivt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Isabella Arvidsson; [2017-09-08]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nyanlända; performansanalys; språkutveckling;

    Sammanfattning : I studien undersöks och jämförs nyanlända elevers språkutveckling, samt studeras vilka faktorer som skulle kunna påverka dessa elevers språkutveckling positivt. Bakgrunden till undersökningen är de krav som den nya asyllagen ställer på Sveriges nyanlända om egen försörjning för att få permanent uppehållstillstånd, samt de rapporter som visar att få nyanlända går ut grundskolan med fullständig behörighet. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av andraspråkstexter : Jämförande analys av tre bedömningsmetoder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elena Lindström; Ulrika Hernvall; [2017]
    Nyckelord :processbarhetsanalys; performansanalys; genrebaserad analys; bedömning; andraspråkstexter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad man får veta om texter som är granskade med bedömningsmetoderna processbarhetsanalys, performansanalys och genrebaserad analys på texter skrivna av elever som läser svenska som andraspråk. Resultatet visar att både performansanalysen och den genrebaserade analysen ger en mångsidig bild av texternas språkliga och innehållsliga kvaliteter och täcker in fler mål från kursplanen, medan processbarhetsanalysen är mer inriktad på var i språkutvecklingen eleverna befinner sig och inte tar hänsyn till innehållsmässiga kvaliteter. LÄS MER