Sökning: "personal detaljhandeln"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden personal detaljhandeln.

  1. 1. Digitalisering inom detaljhandeln : En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnära personal inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Axel Sedin; Daniel Eriksson; Max Hedström; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; retail; co-worker; employee; Digitalisering; detaljhandel; medarbetare; anställda;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Axel Sedin, Daniel Eriksson, Max Hedström Titel: Digitalisering inom detaljhandeln - En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnärapersonal inom detaljhandeln Handledare: Peter Ekman Nyckelord: Digitalisering, detaljhandel, medarbetare, anställda Forskningsfråga: Vilka aspekter påverkar medarbetarnas upplevelser av digitalisering inomdetaljhandeln? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka drivande aspekter som påverkar attityden tilldigitalisering, samt hur detta påverkar kundnära personal på svenska detaljhandelsföretag. Studienhar ett särskilt fokus på medarbetares individuella upplevelser, både positiva och negativa, till vilka aspekter som är av värde för att acceptera teknologi. LÄS MER

  2. 2. Anpassningar i kristider : En studie om småföretag inom detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jane Bergström; Mikaela Godring; [2023]
    Nyckelord :small business; economic crisis; customization; contingency theory; marketing mix; småföretag; ekonomisk kris; anpassning; contingency theory; marknadsföringsmix;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de anpassningar som småföretag inom detaljhandeln i Visby innerstad gjort för att överleva de ekonomiska kriserna som pågått sedan 2019. Studien har för avsikt att undersöka vilka marknadsanpassningar småföretagen genomfört. LÄS MER

  3. 3. Småföretagens överlevnad i Visby innerstad : En kvalitativ studie om småföretag inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elina Cedergren; Frimodigs Ella; [2022]
    Nyckelord :strategic business management; small businesses; sustainable competitive advantages; survival; RBV; strategisk företagsledning; småföretag; hållbara konkurrensfördelar; överlevnad; RBV;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka medvetenheten kring vilka resurser som är viktiga för att småföretag inom detaljhandeln ska överleva i Visby Innerstad. Vidare avser studien att delge tankar kring handeln i Visby innerstad utifrån den lokala konsumentens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vad får medarbetare att trivas inom detaljhandel? : En kvalitativ studie med Herzbergs Tvåfaktorteori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Love Walther; Niclas Jessing; [2022]
    Nyckelord :Job satisfaction; staff turnover; motivational factors; hygiene factors; Herzberg; retail; Arbetstillfredsställelse; personalomsättning; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; Herzberg; detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Detaljhandel tillhör en av de branscherna som har högst personalomsättning i Sverige. Inom detaljhandeln förekommer det återkommande svårigheter att hitta metoder för att lyckas motivera flera medarbetare till att vilja stanna kvar på sin arbetsplats. LÄS MER

  5. 5. Syns man inte så finns man inte : En studie om hur småföretag använder sociala medier som marknadsföringskanal för att leda kunden till den fysiska butiken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Nohad Salame; Frida Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Social media marketing; social media; AIDA-model; marketing communication; relationship marketing; WOM; eWOM; small business marketing; interaction;

    Sammanfattning : Dagens digitala teknologi och sociala medier har alltmer satt sin prägel inom handeln och detta beror främst på att majoriteten människor idag har en smartphone där man ständigt är uppkopplad och aktiv inom sociala medier. Sociala medier används idag även av de flesta handelsföretag inom detaljhandeln och fungerar som en plattform där man kan nå ut till en större och bredare publik. LÄS MER