Sökning: "personal narrative"

Visar resultat 1 - 5 av 279 uppsatser innehållade orden personal narrative.

  1. 1. ÄR KÖNSSTEREOTYPISK KOMMUNIKATION I DEN SVENSKA RIKSDAGEN EN GREJ? En kvalitativ analys av svenska utrikesdebatter utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Lindkvist; Tilda Martinsson; Evelina Pahkasalo; [2024-03-04]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; genus; könsstereotyper; utrikespolitisk debatt; Sveriges riksdag; Ukraina;

    Sammanfattning : Executive summary A big part of political communication is strategically planned to influence our knowledge, opinions, and assumptions about reality. Political communication is by science often proven to be built on gender stereotypical expectations, which means that male and female politicians largely use different ways to communicate. LÄS MER

  2. 2. Jagande kulturjournalistik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara-Lovisa Lundström; Clara Popenoe Thor; [2024-03-01]
    Nyckelord :narrative journalism; cultural journalism; pronouns; personal journalism; subjective journalism; subjectivity; narratology;

    Sammanfattning : This study seeks to describe to what extent, and how, the writer has been present in articles within the cultural sections of Swedish daily newspapers Dagens Nyheter (DN) and Svenska Dagbladet (SvD) from 1997 to 2022. The study answers the first question by measuring how many times first person singular pronouns (1SG) are used in articles from constructed weeks in 1997, 2002, 2007, 2012, 2017 and 2022. LÄS MER

  3. 3. Den antagna plikten att arbeta : En kritisk granskning av Michael Cholbis artikel ”The Duty to Work”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Elin Lundström; [2024]
    Nyckelord :Arbete; Arbetsplikt; Michael Cholbi; Empty labor; Duty to work; Tomt arbete; Lönearbete; Kooperativa system; Kollektiva nyttigheter; Ömsesidighet; Arbetsnorm; Arbetsnormer; Arbetskultur; Arbetskritik; Epistemologisk otur; Tolkningsmarginalisering; Arbetssamhälle; Sociala maktfaktorer; Strukturellt förtryck.;

    Sammanfattning : In our society it’s implied that humans have a duty to work. In his article “The Duty to Work” the philosopher Michael Cholbi (2018) challenging that normative narrative of our contemporary society. LÄS MER

  4. 4. Bärare av vittnesmål : En kvalitativ litteraturstudie om svenska frivilliga soldaters förändringsprocess av strid under 1900-talet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johannes Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :swedish; war; experience; svenska; krig; erfarenheter;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute knowledge about the aspects of the change process Swedish soldiers experienced in the services of foreign armies during the 20th century. The research questions focused on how the soldiers described the change before, during and after combat. LÄS MER

  5. 5. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER