Sökning: "perspektiv på läraruppdraget"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden perspektiv på läraruppdraget.

  1. 1. Specialpedagogik i omvandling : en kvalitativ studie om tvålärarskap och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Davidsson; Mette Fischer; [2021]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; inkludering; neuropsykiatriska svårigheter; relationellt perspektiv; samundervisning; specialpedagogik; tvålärarskap; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka, analysera och diskutera tvålärarskap för elever i behov av stöd ur specialpedagogers och rektorers perspektiv. Studien är en kvalitativ intervjustudie och undersöker vilka fördelar och nackdelar det finns med tvålärarsystemet för inkludering. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar i religionsundervisningen i grundskolans yngre årskurser : En litteraturstudie över forskning som berör utmaningar i en icke-konfessionell religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Zalga Thomas; Louise Setzman; [2020]
    Nyckelord :Icke- konfessionalitet; Religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad forskningen säger om utmaningar som kan uppkomma vid icke-konfessionell religionsundervisning i de yngre årskurserna. Avsikten med vår studie var från början att inrikta sig på forskning som avser årskurserna F–3. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i skolan- till hjälp eller stjälp? : En studie som beskriver lärares syn på bedömningsarbetet i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ninni Hagen; Ingela Scherrer; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; dialog; dilemma; komplexitet; likvärdig bedömning; specialpedagogik; systemteori.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att beskriva lärares syn på bedömningsarbetet i grundskolan. Studiens syfte kan preciseras i följande frågeställningar: Varför gör lärare bedömningar? Hur upplever lärarna bedömningsarbetet i dagens skola? Vilka bedömningsformer anser lärarna främja elevers lärande? Hur uppfattas bedömning i ett specialpedagogiskt perspektiv?  Genom att kombinera aktuell ämneslitteratur, en enkätstudie samt sju intervjuer av lärare i grundskolan, har vi sökt svar på våra frågor. LÄS MER

  4. 4. Bedömningens olika ansikten : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i årskurs 4-6 upplever ett ökat fokus på bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kara Granquist; [2011]
    Nyckelord :utbildningsvetenskap; intervju; grundskola; lärares uppfattningar; bedömning;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att genom kvalitativa samtalsintervjuer ta reda på hur ett antal lärare undervisande i årskurs 4-6 upplever ett ökat fokus på bedömning av elevers kunskapsutveckling och lärande. Tre grundläggande inställningar till bedömning framträder i intervjumaterialet; bedömning som en självklar del av läraruppdraget, bedömning som tidstjuv och skrivbordsprodukt samt inställningen till bedömning som ett påtvingat ont. LÄS MER

  5. 5. "Att så frön" Specialpedagogens roll utifrån ett lärande- och organisationsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Hallén; Anna Björkman; [2011]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; lärandeorganisation; organisationsteori; lärares lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka specialpedagogens roll i skolutveckling utifrån ett lärande- och organisationsteoretiskt perspektiv. Detta innebär att belysa och analysera hur specialpedagoger kan främja lärares lärande om hur läraruppdraget kan förverkligas. LÄS MER