Sökning: "phonological working memory"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden phonological working memory.

  1. 1. Pedagogical Tools Available for the Development of Reading Skills in English as a Second Language (ESL) for Students with Dyslexia - A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sebastian Lindgren; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading skills; reading comprehension; literacy; pedagogical tools; English as a Second Language ESL ; English as a Foreign Language EFL ; upper secondary school.;

    Sammanfattning : Dyslexia is a widely known disorder that impairs the diagnosed students’ literacy in multiple ways. There is a lot of research done on how dyslexia hinders literacy skills in a person's first language; however, not as much research has been done on how the disorder affects the reading skills in English as a second language (ESL). LÄS MER

  2. 2. Effect of phonological and semantic predictability on perceived clarity of degraded speech for non-native listeners

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Kaori Hoshi Larsson; [2022]
    Nyckelord :speech perception; speech recognition; perceptual clarity; non-native; noise-vocoding; predictability; working memory; verbal fluency;

    Sammanfattning : Many of us have experienced that speech in a non-native language under noise can be challenging. This study examined whether semantic and phonological predictability improves the intelligibility of degraded speech in a non-native language. An online experiment was conducted with 15 participants. LÄS MER

  3. 3. Ordinlärning : En undersökning av några mekanismers inverkan på ordinlärning för elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Kling; Elinda Storck; [2020]
    Nyckelord :Phonotactic probability; neighbourhood density; vocabulary; working memory; phonological ability; phonological processing ability; Fonotaktisk sannolikhet; grannordstäthet; vokabulär; arbetsminne; fonologisk förmåga; fonologisk bearbetningsförmåga.;

    Sammanfattning : Ordinlärning är en viktig förutsättning för all kunskapsinhämtning. Som speciallärare träffar vi elever som behöver hjälp att utveckla sitt ordförråd och för att kunna ge bästa möjliga stöd behöver vi förstå mekanismerna bakom ordinlärning. LÄS MER

  4. 4. Ordinlärning, vokabulär och arbetsminne : en studie av barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Hultqvist Widfors; [2020]
    Nyckelord :Special education; word learning; intellectual disabilities; vocabulary; working memory; neighbourhood density; phonological probability; special educational school; Specialpedagogik; ordinlärning; intellektuell funktionsnedsättning; vokabulär; arbetsminne; grannordstäthet; fonotaktisk sannolikhet; grundsärskola;

    Sammanfattning : I denna studie har jag administrerat ett ordinlärningstest och ett vokabulärtest för barn som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ordinlärningstestet är baserat på en svensk anpassning av Storkel, Armbrüster & Hogan (2006) engelska ordinlärningsparadigm. LÄS MER

  5. 5. Stamning och språkliga förmågor : En studie om förmågan att identifiera ord med omkastade bokstäver, i en så kallad Word jumble-uppgift.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Ida Eriksson; Hanna Henriksson; [2017]
    Nyckelord :stuttering; linguistic abilities; phonology; phonological working memory; phonological encoding; sub-vocal rehearsal; cognitive load; auditory sequential memory; non-verbal response; stamning; språkliga förmågor; fonologi; fonologiskt arbetsminne; fonologisk kodning; subvokal repetition; kognitiv belastning; auditivt sekvensminne; icke-verbal respons;

    Sammanfattning : The cause of stuttering is still unclear and debated. One theory is that stuttering has a connection to linguistic abilities. McGill et al. (2016) reported that people who stuttered performed lower when identifying words where the letters had been scrambled. LÄS MER