Sökning: "pierre bourdieu kultur"
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden pierre bourdieu kultur.
1. Konstnären, Kritikern och Handlaren – En kvalitativ analys av hur spelfilmer skildrar kapital och makt mellan skapare och kritiker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : In this academic essay I examine three stereotypes that I have identified in fictive movies with artists and critics. I call these three types Konstnären (The Artist), Kritikern (The Critic) and Handlaren (The Merchant), and explore their power relations to each other, the artwork and the audience. LÄS MER
2. Long, Long Time : An Examination of Identity and Status Connected to Scenography in the Tv-Series The Last of Us (2023)
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This study examines cinematic storytelling by looking at screenshots from episode three of the tv-series The Last of Us (2023). The purpose is to illustrate how scenography in the chosen material can represent meaningful concepts about the main character's identity and statues. LÄS MER
3. Det ikonografiska kapitalet : En analys av Heaven and Hell av YE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : In this study I look at the music video Heaven and Hell by YE, formerly known as Kanye West. The video contains references to Christian religion and fine art. My aim with this essay has been to identify these references using a visual analysis with theory based on ideas of Erwin Panofsky. LÄS MER
4. "Jag vill ha ett yrke med uniform" : En studie om vad som attraherar ungdomar till uniformsyrken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Var tredje polis i Sverige planerar för att lämna yrket, vilket kan medföra allvarliga konsekvenser för säkerheten i samhället. Vi blev nyfikna på vad som lockar människor till yrket från första början. LÄS MER
5. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER