Sökning: "pisteis"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet pisteis.

  1. 1. Vill du vara en bra eller dålig människa? : En kritisk visuell retorikanalys av UNHCR:s övertygelsestrategier i reklamfilmer om flyktingkrisen i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Sjöstedt; Elin Öström; [2022]
    Nyckelord :UNHCR; Charity advertising; Rhetorical analysis; Persuation strategies; Humanitarian organizations; UNHCR; Välgörenhetsreklam; Retorisk analys; Övertygelsestrategier; Välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : It’s significant for charities to incorporate persuasion strategies into their communication to create engagement and encourage donations. This is especially important in circumstances of war due to the millions of people who are forced to flee and need emergency assistance. LÄS MER

  2. 2. Ska man skilja på verk och person? : en pisteis-analys av hur debattörer argumenterar för respektive emot en debatts tes

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Rebecca Öhlin; [2021]
    Nyckelord :retorikanalys; pisteis; pisteis-analys; ethos; pathos; logos; offentlig debatt; konstruktiv debatt; argument; P3 Guld; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att studera hur debattörer i en offentlig radiodebatt använder pisteis beroende på om de argumenterar för eller emot debattens tes, samt undersöka på vilka sätt det formar debatten. Den valda radiodebatten handlar om Yasin Byns nominering till P3 Guld och om man kan skilja verk från person. LÄS MER

  3. 3. ”För dina medmänniskor, för vårt samhälle och för Sverige” : En retorisk analys av statsministerns tal till nationen under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Rekestad; Hilda Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Retorik; pandemi; krishantering; statsminister;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Stefan Löfvens ‘Tal till nationen’ som sändes 22 mars 2020 21:15, med anledning av Covid-19 och den medföljande samhällskrisen. Analysen baserar sig på en retorisk situationsanalys och en retorisk analys av talet i ett transkriberat format. LÄS MER

  4. 4. Alkoholen och det dubbla uppdraget : En visuell analys av Systembolagets ethos i två reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Olander; [2017]
    Nyckelord :retorik; visuell analys; ethos; identifikation; Systembolaget;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur Systembolaget i två valda reklamfilmer söker etablera ethos. För att svara på detta har uppsatsen utgått ifrån en frågeställning som fokuserar på hur visuella budskap framställs samt huruvida identifikation tillämpas. LÄS MER

  5. 5. ”The  Dog Whisperer”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Beatrice Pettersson; [2017]
    Nyckelord :TV; programledare; TV-tittare; ethos; logos; paradigm; enthymem; Cesar Millan.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att se på hur Cesar Millan, ”The Dog Whisperer”, i programmet ”Mannen som talar med hundar” skapar förtroende hos TV-tittarna. Undersökningen har studerat den talade retoriken i avsnitt ett av första säsongen av programserien. LÄS MER