Sökning: "platsannons"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet platsannons.

  1. 1. Kompetens för HR-arbete : En kvalitativ studie av samtida platsannonser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Josefin Eriksson; Linn Stolpe; [2024]
    Nyckelord :Human Resource; HR-competence; competence; job advertisement; textual analysis; Human Resource; HR-kompetens; kompetens; platsannons; textanalys;

    Sammanfattning : Kompetens är ett omstritt begrepp, både inom forskningen och yrkeslivet, och är beroende av situation och kontext. Därav finns det inte alltid en gemensam uppfattning för vad som utgör kompetens. LÄS MER

  2. 2. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  3. 3. OTYPISKA PLATSANNONSER ATTRAHERAR FLER KANDIDATER MED NPF - En studie av personlighetsbeskrivningars exkluderande effekt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Åsa Öman; [2022-07-04]
    Nyckelord :Arbetsplatsannons; neurodiversity; neurologisk mångfald; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; rekrytering;

    Sammanfattning : Många företag har börjat intressera sig för att anställa personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) för att finna rätt kompetens och öka deras konkurrenskraft. Dock verkar kunskapen om hur detta ska gå till, särskilt i rekryteringsprocessen, vara bristfällig. LÄS MER

  4. 4. Sökes: Kompetent, samarbetsvillig förskollärare med utvecklingslust : En kvalitativ studie som undersöker förskolläraren och yrkesrollen i Arbetsförmedlingens platsannonser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Blomstrand; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; yrkesroll; platsannons; diskursanalys; kompetens; samarbete; ledarskap; utveckling; undervisning; omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur platsannonser kan bidra till konstruerandet av förskolläraren och yrkesrollen. 30 platsannonser från Arbetsförmedlingens platsbank analyserades utifrån ett diskursanalytiskt tillvägagångssätt för att besvara forskningsfrågorna: Vilken bild av förskolläraryrket framträder i arbetsförmedlingens platsannonser? samt Vilken bild av förskollärarens person framträder i arbetsförmedlingens platsannonser? Resultatet visar att flera diskurser kring förskolläraren och yrkesrollen framträder i platsannonserna. LÄS MER

  5. 5. Kan du prata flytande kod? : En studie om hur programmeringsstudenter upplever krav i platsannonser

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Nora Darejati; Emil Cederslätt; [2022]
    Nyckelord :Programming; computer science; IT; women; equality; job advertisements; requirements; characteristics; recruitment; Programmering; datavetenskap; IT; kvinnor; jämställdhet; platsannonser; krav; egenskaper; rekrytering;

    Sammanfattning : Bristen på kvinnor inom IT-branschen är något som uppmärksammats i många år. I Sverige finns det fortfarande en underrepresentation av kvinnor inom branschen, och företag har därför svårt att rekrytera kvinnor. LÄS MER