Sökning: "pluralistisk miljöundervisning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden pluralistisk miljöundervisning.

  1. 1. Barn samtalar om miljö : En socialkonstruktivistisk analys av förskolebarns miljödiskurs.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sebastian Örgesvik; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om barns miljödiskurs utifrån en observation av en lärandesituation utformad efter den pluralistiska utbildningstraditionen med fokus på miljömässig hållbar utveckling. Som datainsamlingsmetod valdes deltagandeobservation i en selektivt återkommande form. LÄS MER

  2. 2. I kölvattnet av Dekaden : En undersökning om hur hållbar utveckling undervisas mot årskurserna 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :Sustainable development; ESD; pluralistic; education; grade 4-6; Hållbar utveckling; pluralistisk miljöundervisning; undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling som begrepp har sedan mitten av 1990-talet fått en starkare roll i samhället. Skolan är inget undantag och undervisning för hållbar utveckling ses idag som en av tre miljöundervisningstraditioner. LÄS MER

  3. 3. Håller utvecklingen : En studie om hur hållbar utveckling undervisas i årskurserna 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Abrahamsson; Oscar Johansson; [2016]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; pluralistisk miljöundervisning; didaktik; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Undervisningen i hållbar utveckling har sedan mitten av 1990-talet använts som en av tre dominerande miljöundervisningstraditioner i skolan. Hållbar utveckling är idag inget eget ämne, men kursplanen för årskurserna 4-6 lyfter fram begreppet i flertalet ämnen samt att området ska ses ur ett ämnesövergripande perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Utbildning för hållbar utveckling                   : Faktabaserad-­‐, normerande-­‐ och pluralistisk miljöundervisning i forskning och Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Askeblad; Madeléne Larsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER