Sökning: "poetiskt narrativ"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden poetiskt narrativ.

  1. 1. Sprickan i existensen. Existentiella perspektiv på livet under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ellinor Avén; Joel La Terra; [2021]
    Nyckelord :existential psychology; pandemic; covid-19; multiple perspectives; poetic condensation; existentiell psykologi; pandemi; multipla perspektiv; poetisk kondensering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en större förståelse för de existentiella teman som aktualiserats under covid-19-pandemin. Vi ville undersöka hur dessa teman upplevts och hanterats, samt vilka eventuella nya perspektiv och förhållningssätt till livsutmaningarna (Yalom, 1980) som tagit form. LÄS MER

  2. 2. En Kvinnas List : Synliggörandet av kvinnan som subjekt i Ovidius Metamorfoser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Lindström; [2018]
    Nyckelord :Ovidius; subjektivitet; våldtäkt; kvinnlig våldtäkt; romersk mytologi; romersk litteratur; antika rom; könsroller; könsbegränsningar; maskulinitetsprocess; maskulinitet; sexualitet; femininitet; kvinnlighet; manlighet; sexuella övergrepp; offerprocess; våldtäktsförövare; Publius Ovidius Naso; Ovidius;

    Sammanfattning : Den romerska författaren och poeten Publius Ovidius Naso (43 f.Kr. - 17 el. 18 e. LÄS MER

  3. 3. När lärare kommer ut ur garderoben : En intervjustudie med tre ickeheterosexuella lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Tess Emma Svensson; [2014]
    Nyckelord :bisexual; heteronormativity; homosexual; lesbian; media pedagogy; poetic narrative; teachers; visual art pedagogy; bildpedagogik; bisexuell; heteronormativitet; homosexuell; lesbisk; lärare; mediepedagogik; poetiskt narrativ;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet tar avstamp i metaforen ”att komma ut ur garderoben” och som blivande lärare intresserar jag mig för hur verksamma lärare som inte är heterosexuella väljer att agera i frågan om öppenhet. Syftet är att synliggöra ickeheterosexuella lärare genom att analysera och tolka tre lärares berättelser om sin yrkesvardag samt att diskutera resultatet ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER