Sökning: "pojkar och textilslöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pojkar och textilslöjd.
1. Val av slöjdart : En kvalitativ studie av slöjdelevers val
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : I denna studie har jag undersökt vilka åsikter, normer och föreställningar sompåverkat högstadieelevernas val av slöjdart. Genom kvalitativa intervjuer medutvalda elever har jag fått intressanta svar på mina frågor. LÄS MER
2. Varför slöjd? Slöjdkunskaper, till vilken nytta?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Examensarbetet har som intresseområde att undersöka hur eleverna uppfattar kunskapen de får i ämnet slöjd. Mitt arbete vill undersöka dels hur de upplever vilken nytta de har av de kunskaper som ämnet ger samt om de anser att de kan använda sina kunskaper i det övriga skolarbetet. LÄS MER
3. På vilka grunder väljer elever slöjdart?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämnefortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen avgrundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. LÄS MER
4. ”Man ville ju inte vara ensam kille på syslöjden” Om genus och identitet i den uppdelade slöjden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Jag har här försökt göra en projektredogörelse med utgångspunkt i en socialkonstruktionistisk diskussion om genus i förhållande till ämnet slöjd. Syftet var att undersöka huruvida grundskolans gängse uppdelning mellan trä- och metallslöjd respektive textilslöjd har förutsättning att fungera som feministisk strategi. LÄS MER
5. Teknisk undervisning om symaskinen i textilslöjden
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Under mina praktikperioder, VFU-perioder, ute på olika skolor har jag observerat att de flesta elever inte har tekniskt självförtroende om de redskap de använder i textilslöjden. Med tekniskt självförtroende menas att man har tillräckligt med teknisk kunskap så man kan hantera redskapet. LÄS MER