Sökning: "populärkultur i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden populärkultur i förskolan.

  1. 1. Barns våldsrepresentativa lek i förskolan : En kvalitativ kritisk diskursanalys om hur förskollärares talar om våldsrepresentativ lek och populärkulturens inverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Sjöstrand; Julia Börjesson; [2023]
    Nyckelord :critical discourse analysis; discourse theory; popular culture; preschool teachers; social constructionism; violence-representative play; diskursteori; förskollärare; kritisk diskursanalys populärkultur; socialkonstruktionism; våldsrepresentativ lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare talar om våldsrepresentativa lekar och populärkulturen på förskolan genom fokusgrupper. Vi vill synliggöra och bidra med kunskap om på vilket sätt förskollärare talar om och därigenom ger uttryck för hur de tolkar och upplever våldsrepresentativa lekar på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarn disskuterar genus utifrån disneys film Frost : En kvalitativ studie om barns perspektiv på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennis Nelandersson; Ludvig Nilsson; [2023]
    Nyckelord :: gender; children; preschool; pop-culture; gender order; gender concepts; gender differences; Disney.; genus; barn; förskola; populärkultur; fokusgrupper; genusordning; könsföreställningar; könsskillnader; Disney;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att studera barns perspektiv på genus utifrån fyraDisney-karaktärer. Studien riktar sig till verksamma pedagoger inom förskolan ochkan bidra till en förståelse om genus och barns könsföreställningar. LÄS MER

  3. 3. "Kritiska medborgare till det vi ser i samhället! Det är ju där vi behöver vara." : En kvalitativ studie om förskol´lärares arbete med populärkulturens könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Isacson; Hanna Stanton; [2023]
    Nyckelord :Könsnormer; populärkultur; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med könsnormer kopplat tillbarns populärkultur och hur det bidrar respektive utmanar det normkritiska arbetet iförskolan. Studien är kvalitativ där fyra fokusgruppsamtal har utförts i grupper om tvåförskollärare för att undersöka hur de uttrycker att de arbetar med könsnormer som gesuttryck för i populärkulturen. LÄS MER

  4. 4. Populärkultur i förskolan : Pedagogers syn på och användandet av samtida populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bodil Håkman; Åsa Austad; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning: Förskolan ska tillgodose barns rätt till barns kultur såsom exempelvis populärkultur utifrån barnens intressen, kunskaper och erfarenheter. Eftersom vi som verksamma pedagoger upplever att det finns kontroversiella åsikter kring populärkultur och undervisning utifrån den vill vi ta reda på pedagogers syn på samtida populärkultur. LÄS MER

  5. 5. Meningskapande i lek : En kvalitativ studie om gemensamma meningsskapande via material, barns lek med fokus på språkutveckling och pedagogiska arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Alsayfi; Siti Asiyah Haag; [2022]
    Nyckelord :Material artefakter; mediering; proximal utvecklingzon; stöttning; språk; lek; meningsskapande; relationkompetens;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien som genomfördes med förskole-rektorn har med syfte på ett fördjupat sätt för att förstå hur pedagogerna arbetar med olika material för att stödja barnens meningsskapande. Samt studerar vi hur pedagogerna stödjer barnens lek för att utveckla språkliga färdigheter. LÄS MER