Sökning: "populärkulturens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden populärkulturens betydelse.

  1. 1. Barns våldsrepresentativa lek i förskolan : En kvalitativ kritisk diskursanalys om hur förskollärares talar om våldsrepresentativ lek och populärkulturens inverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Sjöstrand; Julia Börjesson; [2023]
    Nyckelord :critical discourse analysis; discourse theory; popular culture; preschool teachers; social constructionism; violence-representative play; diskursteori; förskollärare; kritisk diskursanalys populärkultur; socialkonstruktionism; våldsrepresentativ lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare talar om våldsrepresentativa lekar och populärkulturen på förskolan genom fokusgrupper. Vi vill synliggöra och bidra med kunskap om på vilket sätt förskollärare talar om och därigenom ger uttryck för hur de tolkar och upplever våldsrepresentativa lekar på förskolan. LÄS MER

  2. 2. I mötet med populärkulturen i förskolan - En studie om populärkulturens betydelse i barns lek och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heléne Pinjefors; [2019]
    Nyckelord :popularculture; preeschool; imitation; mediation; representation;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att bidra med kunskap och förståelse om barns användning av populärkultur i förskolan, samt visa vilken betydelse barns kunskaper om populärkultur har i skapandet av barns kamratkulturer. Studien besvarar tre frågeställningar: Hur använder sig barn av populärkultur i förskolan? Vilken betydelse har populärkultur i barns lek? Hur ser relationen mellan barns populärkulturella kunskaper och delaktighet i lek ut? Studien utgår ifrån teorier kring sociokulturell teori, populärkultur, mediering, imitation och representation samt tidigare forskning inom forskningsområdet. LÄS MER

  3. 3. Kan intresse bli kunskap? : Fritidslärares inställning till populärkultur i pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annie Jäghagen; [2018]
    Nyckelord :Populärkultur; fritidshem; lärande; kultur; pedagogik.;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om fritidslärares inställning till populärkultur i pedagogisk praktik. Syftet med arbetet var att delge hur fritidslärare upplever att populärkultur kan användas som ett pedagogiskt redskap för lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Det magiska spänningsfältet : en vetenskaplig essä om leksakers makt och dragningskraft i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Marell; Madelene Holmgren; [2017]
    Nyckelord :toys; power; popular culture; preschool; attraction; leksaker; makt; populärkultur; förskola; dragningskraft;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att belysa och problematisera populärkulturens roll i förskolan och dess inverkan på barn, pedagoger och förskolans verksamhet. Vår essä tar sin utgång ur två olika dilemman där frågan kring barns egna leksaker i förskolan problematiseras. LÄS MER

  5. 5. Populärkulturens betydelse för fritidshemmet : - En intervjustudie utifrån fritidspedagogens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Hegfalk; [2014]
    Nyckelord :Fritidshem; Populärkultur; Fritidspedagog; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet för studien är att med tidigare forskning och Vygotskijs socialkonstruktivistiska utvecklingsteori granska ämnet populärkultur i förhållande till de resultat som studien gett och från de intervjuer som gjorts. Metoden för studien är en kvalitativ intervjustudie där sju fritidspedagoger i enskilda intervjuer fått frågor som berör populärkulturens betydelse i fritidshemmet. LÄS MER