Sökning: "porter competitive strategy"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden porter competitive strategy.

  1. 1. Harnessing Opportunities: A Policy Analysis of a Developing Country A single case study on Indonesian policymakers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Jonathan Aspenbom; Hepi Susanti; [2023-07-18]
    Nyckelord :Deglobalization; GVCs; government policies; EV; competitive advantage; developing countries; Indonesia;

    Sammanfattning : This thesis examines how developing countries, with a specific focus on Indonesia, respond to the reconfiguration of Global Value Chains (GVCs). Previous research has overlooked the policy perspectives in this context. LÄS MER

  2. 2. Differentiering inom en växande marknad : En fallstudie om Vainu

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Kevin Nordling; Felix Pilvinen; [2021]
    Nyckelord :Blue Ocean Strategy; Porter’s Five Competitive Forces; competition; strategy; differentiation; Blue Ocean Strategy; Porters femkraftsmodell; konkurrens; strategi; differentiering;

    Sammanfattning : Denna studie förklarar hur differentiering kan uppnås genom att tillämpa Blue Ocean strategin och om strategin är hållbar i praktiken. Företaget som valts för denna fallstudie är Vainu. LÄS MER

  3. 3. Analysis of the Commercial Launch Industry : Determining Competitiveness using Porter’s Five Forces Framework

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Patrick Andersson; Alexander Brewer; [2021]
    Nyckelord :Porter’s Five Forces; Competitiveness; Industry analysis; Industrial Organization; Strategy;

    Sammanfattning : This thesis aims to analyze the rules of competition of the commercial launch industry between the years 2010-2020 to better understand the market and gain strategic insights for market share captivation or profitability. The industry is analyzed quantitively within the theoretical framework of Porter's five competitive forces. LÄS MER

  4. 4. "Tittar du fortfarande?" : En studie om strategisk anpassning för svenska traditionella tv-bolag mot bakgrund av SVOD-tjänsternas inträde på den svenska tv-marknaden.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ernst Furusten; Karl Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Generic strategies; Competitive advantage; TV industry; Streaming services; SVOD; Big data; Marknadsstrategier; Konkurrensfördelar; Tv-industri; Streamingtjänster; SVOD; Användardata;

    Sammanfattning : Den teknologiska utvecklingen öppnar möjligheter att utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar. Traditionella aktörer ställs inför utmaningar vid anpassning mot ny teknologi. Den här studiens syfte var att undersöka hur teknologisk utveckling har påverkat traditionella aktörers marknadsstrategier. LÄS MER

  5. 5. Key factors for success in SMEs for developing market shares in Sweden

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Anton Allmén Sjöberg; Jakob Nordström; [2019]
    Nyckelord :SME; competitive advantage; resources; internationalization; strategy; MNE; Små och medelstora företag; resurser; internationalisering; strategi; multinationella företag;

    Sammanfattning : Competitive advantage has been an important aspect of strategy ever since Porter introduced the term in 1985. Today, small and medium enterprises (SME) make up a large part of the world´s economy. SMEs often operate in fast changing markets where innovation and growth are essential for success. LÄS MER