Sökning: "porters generic strategies"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden porters generic strategies.

  1. 1. Convolutional Neural Network (CNN) för klassificering av ritningar i dokument

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Julia Damgard; Emelie Löfgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis was implemented with the purpose of investigating the development and implementation of a classification model for identifying drawings in PDF files. The thesis has been conducted at Tendium AB, a company that aims to simplify public procurement using artificial intelligence. LÄS MER

  2. 2. Handelskvarteret Valvet : En fallstudie om konkurrensstrategier vid etablering av nytt handelskvarter

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jessica Gottmarsson; [2021]
    Nyckelord :Retail; competition strategies; shopping mall; new establishment; five force theory; generic strategies; SWOT analysis; Detaljhandel; konkurrensstrategier; köpcentrum; nyetablering; femkraftsmodellen; generiska basstrategier; SWOT analys;

    Sammanfattning : Karlstad står inför sin största stadsomvandling i modern tid. Fler bostäder, utökad och förbättrad stadskärna, förnyad infrastruktur för både tåg-, buss-, bil-, gång- och cykelresenärer är delar av kommunens vision inför 2030. Handelsindex tyder på fortsatt goda förutsättningar till konsumtion. LÄS MER

  3. 3. "Tittar du fortfarande?" : En studie om strategisk anpassning för svenska traditionella tv-bolag mot bakgrund av SVOD-tjänsternas inträde på den svenska tv-marknaden.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ernst Furusten; Karl Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Generic strategies; Competitive advantage; TV industry; Streaming services; SVOD; Big data; Marknadsstrategier; Konkurrensfördelar; Tv-industri; Streamingtjänster; SVOD; Användardata;

    Sammanfattning : Den teknologiska utvecklingen öppnar möjligheter att utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar. Traditionella aktörer ställs inför utmaningar vid anpassning mot ny teknologi. Den här studiens syfte var att undersöka hur teknologisk utveckling har påverkat traditionella aktörers marknadsstrategier. LÄS MER

  4. 4. Passion Driven Companies in a Profit Driven Industry : A qualitative study on how craft entrepreneurs’ motivations affect their perception of competitive strategy

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Christopher Frisk; Alfred Johansson; [2018]
    Nyckelord :Microbrewery; Micro brewery; microbreweries; Competitive strategy; competitive strategies; motivations; drivers; craft entrepreneurs; porters generic strategies; ansoff matrix; coopetition; Mikrobryggeri; strategier; företagsstrategier; mikrobryggeribranchen; öl; ölbranchen;

    Sammanfattning : The microbrewery industry is the fastest growing industry in Sweden. In seven years, the industry has grown by 832 percent. The dramatic increase of microbreweries has led to a highly competitive business environment for these entrepreneurs. LÄS MER

  5. 5. Hybridstrategiers applicerbarhet inom modeindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Brorström; William Von Heidenstam; Ottilia Svensson; [2015]
    Nyckelord :Generic strategies; Mixed strategies; Stuck in the middle; Profitability and Fashion industry; Business and Economics;

    Sammanfattning : ABSTRACT Title: Mixed strategies applicability in the fashion industry Seminar date: 2015-01-16 Course: FEKH19, Degree Project Undergraduate level, Business Administration,Undergraduate level, 15 University Credits Points (UPC) or ECTS-cr) Authors: Fredrik Brorström, Ottilia Svensson, William von Heidenstam Advisor: Christine Blomquist Key words: Generic strategies, Mixed strategies, Stuck in the middle, Profitability and Fashion industry Purpose: Examine the profitability after a impact of an increased degree of differentiation on a low cost actor in the fashion industry. Methodology: The study is based on a qualitative method which has been through two case studies in fashion companies, Hennes & Maurits and Lindex. LÄS MER