Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Konsekvent användande av belöningssystem : Belöningssystem som motivator riktat till elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Björklund; [2018]
    Nyckelord :Belöningssystem; koncentrationssvårigheter; motivation; positiv förstärkning och yttre motivation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte är att undersöka i vilken utsträckning tillfrågade lärare undervisande i lågstadieklasser använder sig av belöningssystem i sin undervisning av elever med koncentrationssvårigheter. I den här studien undersöker jag även i vilken utsträckning tillfrågade lärarna anser att belöningssystem fungerar som motivator, för att elever i det långa loppet skall uppnå kunskapsmålen i skolan. LÄS MER

  2. 2. "Translanguaging" med flera språk, går det? : En studie av hur translanguaging kan användas i den svenska skolan när flera modersmål finns representerade.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Eva Lorin; [2015]
    Nyckelord :tvåspråkighet; flerspråkighet; translanguaging; flerspråkig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se hur Garcías (2009a: 318ff) principer om social rättvisa och social träning kan tillämpas i grupper med flera olika förstaspråk. I min studie undersöker jag hur en lärare förhåller sig till dessa två strategiska principer vid arbetet med flerspråkighet som resurs i en femteklass. LÄS MER

  3. 3. Hur möter skolan elever med ASD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marc Wille; [2013]
    Nyckelord :autism; grundskolan; rumslig- social- och pedagogisk inkludering;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker hur grundskolan bemöter elever med diagnosen Autism Spectrum Disorder (ASD). Här visas det vilka möjligheter det kan finnas för barnet med autism att bli rumsligt inkluderade i skolans verksamhet. Perspektivet är utifrån sju pedagogers erfarenheter och synsätt på inkluderingen av elever med autism. LÄS MER

  4. 4. Positiv och negativ förstärkning i skolan : En studie om hur lärare använder positiv och negativ förstärkning och skillnaden mellan pojkar och flickor

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johanna Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :behaviorism; positiv förstärkning; negativ förstärkning; genus;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera lärares agerande gentemot elever under idrott- och hälsalektioner samt även ur ett könsperspektiv. Frågeställningen var hur lärare bemöter elever i form av positiv och negativ förstärkning och om skillnaden mellan pojkar och flickor. LÄS MER

  5. 5. Komet – något som bara finns i rymden? En studie om utbildningsprogrammet Komet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Jönsson; Elin Malm; [2010]
    Nyckelord :belöning; bestraffning; beteende; Kometprogrammet; metod;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att ta reda på hur belöning och bestraffning används i den svenska skolan. Vårt intresse för belöning och bestraffning medförde en önskan att studera Kometprogrammet närmre. LÄS MER