Sökning: "positivt bemötande skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden positivt bemötande skolan.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Menstruation… en unik upplevelse!? : En kvalitativ studie om kvinnliga elevers erfarenhet av menstruation kopplat till ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filippa Elander; Hanna Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Menstruation; delaktighet; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study is to examine the experiences of female high school students’menstruation in relation to the subject of physical education, as well as students' experiencesof teachers' responses to menstruation during lessons. The following research questions are:1. What are the students' views on menstruation?2. LÄS MER

  3. 3. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Mari Khoshaba; Enna Pezo; [2023]
    Nyckelord :Immigrants; Inclusion; Exclusion; School environment; Classmates; Teachers; Swedish as a second language SVA ; Ordinary class; Immigranter; Inkludering; Exkludering; Skolmiljö; Klasskamrater; Lärare; Svenska som andraspråk SVA ; Ordinarieklass;

    Sammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER

  4. 4. SPECIALPEDAGOGERS STRATEGIER FÖR ATT SKAPA LÄRANDEMILJÖER FÖR VUXNA MATEMATIKELEVER

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Peter Piispanen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematiska svårighter; Specialpedagogik; läromiljöer; intervju; Matematik 1; Komvux;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram de gemensamma problem (vuxen)elever har kring förnyade matematikstudier, samt hur dessa problem kan bearbetas med lärandemiljö, planering och specialpedagogisk insats. De olika undervisningsstrategierna specialpedagoger använder för att stödja självförtroendet och inlärandet hos elever med inlärningssvårigheter inom matematik diskuteras. LÄS MER

  5. 5. Creating a Wiki through User Experience design

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Nilsson; Johanna Hansen; [2021]
    Nyckelord :User Experience design; Wiki; User Interface design; Accessibility; Usability; Användarupplevelse design; Wiki; Användargränssnitt design; Tillgänglighet; Användarbarhet;

    Sammanfattning : With today’s exploding amount of websites and applications, a design has to meet the requirements of its users and be easy to use in order for a software product to stand out. User Experience design is a method, which has been developed to design products with a focus on the user. LÄS MER