Sökning: "postapokalyps"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet postapokalyps.

  1. 1. Compounding the Problem? : Gated Communities in Climate and Environmental Disaster Fiction

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ryan Nicholas Walsh; [2023]
    Nyckelord :Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ecocriticism; post-apocalypse; critical dystopia; climate change criticism; gated community; urban studies; agency; the Other; video game studies; ergodic literature.; Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ekokritik; postapokalyps; kritisk dystopi; klimatfiktion; grindsamhällen; urbana studier; agens; det Andra; spelforskning; ergodisk litteratur.;

    Sammanfattning : The gated community motif occurs frequently within climate and environmental disaster fiction. This thesis investigates its occurrence across three media to establish how the gated community mode of living, as rendered in post-apocalyptic speculative fiction, responds to the threat and consequences of climate and environmental crisis. LÄS MER

  2. 2. En våg från framtiden En materiell ekokritisk läsning av P C Jersilds Efter floden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :David Fredriksson; [2022-08-16]
    Nyckelord :PC Jersild; Efter floden; material ecocriticism; postapokalyps; apokalyps; storyworld; översvämning; kärnvapenkatastrof; ekologi; Timothy Morton; intra-aktioner; narrative environments;

    Sammanfattning : This study explores how different kinds of matter interact and intra-act with each other and with the human dimension in Jersild’s Efter floden. This according to the notion that these intra-actions produce configurations of meanings and discourses that we can interpret as stories. LÄS MER

  3. 3. Undergången tur och retur : Ödelagd framtid och främmandegjord samtid i fyra moderna svenska postapokalyptiska fiktionsverk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emil Sandgren; [2017]
    Nyckelord :apocalypse; post-apocalypse; postapokalyps; apokalyps; undergång; Ragnarök; domedag; främmandegöring; Lars Wilderäng; Björn Ranelid; Anna-Clara Tidholm; Kalle Dixelius; Kärleken och de sista människorna på jorden; Toffs bok; Skogens historia; Stjärnklart; Stjärnfall; Stjärndamm;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Bland de överlevande : En kulturkritisk studie av den narratologiska drivkraften i två postapokalyptiska verk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Niclas Green; [2014]
    Nyckelord :narratology; cultural criticism; post-apocalypse; narratologi; kulturktiskt perspektiv; postapokalyps;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de narratologiska drivkrafterna i de två postapokalyptiska verken The Stand av Stephen King och Girlfriend In a Coma av Douglas Coupland. Med frågor som: Vad är den narratologiska drivkraften? Med kulturkritisk infallsvinkel: vad för karaktärerna med sig in i den nya tiden? Genom närläsning kommer en undersökning ske, där de narratologiska drivkrafterna lyfts fram. LÄS MER

  5. 5. Vilken underbar värld vi förstörde... : Historiebruk i postapokalyptisk fiktion, exemplet Metro 2033

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Klas Almroth; [2014]
    Nyckelord :Post-apocalypse; eschatology; speculative fiction; use of history; Metro 2033; Dimitrii Glukhovskii; chronotope; Science-fiction; Postapokalyps; eskatologi; spekulativ fiktion; historiebruk; Metro 2033; Dimitrij Gluchovskij; kronotop; science-fiction;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar utforska hur den postapokalyptiska genren brukar historia. Detta görs genom en läsning av Dimitrij Gluchovskijs Metro 2033 (2009), utifrån Espmarks syn på dialogicitet och Aronssons historiebruksteoretiska tankar, där historiskt meningsskapande med olika syften blir till genom berättelser i former som större narrativ, metaforer, metonymier och symboler. LÄS MER