Sökning: "posten csr"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden posten csr.

  1. 1. Hållbarhet som legitimeringsinstrument : Finns det någon relevans i att mäta hållbarhet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Oscar Andrén; Johan Christiansson; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; legitimacy; value-added analysis; discourse analysis; green key figures sustainability dimensions; Hållbarhet; CSR; legitimitet; förädlingsvärdeanalys; diskursanalys; gröna nyckeltal hållbarhetsdimensioner;

    Sammanfattning : CSR är ett hållbarhetsbegrepp som har blivit allt vanligare i näringslivet, då det blir viktigare och viktigare för företags intressenter. Detta leder till att det byggs upp en förväntan gentemot bolags hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  2. 2. Ett företags CSR engagemang : Hur påverkar en verkställande direktörs personliga egenskaper och engagemang ett företags CSR engagemang?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Eva Kjellberg; Trude Blomquist; [2015]
    Nyckelord :CEO commitment; CSR commitment; CSR; Corporate Social Responsibility; stakeholder theory; legitimacy theory; institutional theory; agency theory; stewardship theory; vd engagemang; CSR engagemang; CSR; Corporate Social Responsibility; intressentteori; legitimitetsteori; institutionell teori; agentteori; stewardshipteori;

    Sammanfattning : Inledning: CSR är ett ämne som det forskats mycket kring. Företrädesvis har forskningen varit inriktad på att undersöka företags CSR i förhållande till finansiell prestation men tidigare forskning gällande kombinationen verkställande direktörs personliga egenskaper och verkställande direktörs engagemang i CSR i förhållande till ett företags CSR engagemang är sällsynt. LÄS MER

  3. 3. Att förmedla CSR genom organisationen : En granskning av hur Posten AB:s chefer involverar sina medarbetare i CSR

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Susanna Ullman; Fannie Friberg; [2010]
    Nyckelord :CSR; medarbetare; ledarskapsperspektiv; medarbetarperspektiv; internkommunikation; motivation; engagemang;

    Sammanfattning : För att Corporate Social Responsibility (CSR) ska implementeras korrekt genom organisationen krävs en ömsesidig relation mellan företaget och medarbetarna. En sådan relation är dock inte självklar och det finns en problematik i hur CSR ska beslutas, kommuniceras och förmedlas genom organisationen. LÄS MER

  4. 4. Lågkonjunkturens påverkan på hållbarhetsarbete - en studie av Posten Norden, SAS och SCA

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aylia Feim Salif; Emma Kennwood; Sofie Fransson; [2010]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; Lågkonjunktur; Strategi; Carrolls CSR-pyramid; Aras Crowthers The model of sustainable development; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka om företag har förändrat sitt hållbarhetsarbete på grund av den lågkonjunktur som inleddes år 2008. De företag vi har valt att studera har sedan några år tillbaka upprättat hållbarhetsredovisning enligt GRIs ramverk och har stort fokus på hållbarhet inom sin verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Konkurrens för en hållbar utveckling?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilia Kardell; Sammy Pergament; [2009]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; konkurrens; hållbar utveckling; statligt ägda företag; intressenter; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda huruvida det föreligger skillnader mellan våra fallföretags CSR-arbete och om skillnaderna kan härledas till företagens olika konkurrenssituationer. Vi har genom en abduktiv ansats genomfört en kvalitativ studie på våra tre fallföretag; Posten AB, Apoteket AB samt Systembolaget AB. LÄS MER