Sökning: "praktiskt arbete i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden praktiskt arbete i förskolan.

  1. 1. "Man ser ju hur himla lycklig dom blir när dom faktiskt gör sig förstådd" : En kvalitativ studie om förskollärares definition och arbete med tydliggörande pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Pernilla Isaksson Kurtti; Amanda Sundström; [2023]
    Nyckelord :förskola; likvärdig förskola; möjligheter; tydliggörande pedagogik; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studie riktar sitt fokus mot tydliggörande pedagogik. Studiens syfte är att bidra medkunskap om förskollärares definition av tydliggörande pedagogik, samt hur förskollärare beskriver sitt arbete med tydliggörande pedagogik för att möjliggöra en likvärdig förskola för alla. LÄS MER

  2. 2. Interkulturell kompetens i förskolans arbete med kulturell mångfald. : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karolina Sandquist; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; intercultural competence; preschool; Sweden; Förskola; interkulturell kompetens; kulturell mångfald; Sverige;

    Sammanfattning : This study is majorly based on a qualitative method with a touch of quantitative questions. The result of this study is based on an online survey that has been distributed to preschool teachers in Sweden through seven different online groups on Facebook who are especially for preschool teachers or other relevant staff in preschool. LÄS MER

  3. 3. UTMANANDE SITUATIONER I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med och för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nygren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; bemötande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare praktiskt arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, samt vilka situationer som är utmanande i detta arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien grundar sig i specialpedagogiska perspektiv för att kunna synliggöra vilka svårigheter som kan uppstå och hur man kan bemöta dessa i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Kompensatoriskt uppdrag i förskolan : En kvalitativ intervjustudie i ett läroplansteoretisktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alva Wiklund; Marita Ångström; [2022]
    Nyckelord :Förskollärares uppfattningar; förskola; kompensatoriskt uppdrag; likvärdig utbildning; läroplansteori; Tematisk analys.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera vilka uppfattningar förskollärare har om det kompensatoriska uppdraget för en likvärdig utbildning. Vilka tankar de ger uttryck för, hur de ser på och utför det kompensatoriska uppdraget. LÄS MER

  5. 5. ”Kolla bakom dig, där hänger raketen!” : En kvalitativ studie om förskolemiljöns påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cagla Saglam; Xin Zeng; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; flerspråkighet; miljö; strategier; förhållningsätt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till utveckling och lärande oavsett sina språkliga kompetenser eller brister. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolemiljön kan påverka barns språkutveckling och hur förskollärarna förhåller sig till bemötandet av flerspråkiga barn i verksamheten. LÄS MER