Sökning: "pramling sheridan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pramling sheridan.

  1. 1. [..] ”Nej, jag bestämmer nu, lyssna på mig nu!” [..] : En kvalitativ studie om barns olika positioner och hur de konstituerar makt och motstånd samt hur det i sin tur möjliggör för inflytande i rollek utifrån Klara Dolks tolkning av Michel Foucaults teori.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tuva-Lisa Olsson; Lova Hammarling; [2022]
    Nyckelord :Role play; Foucault s theory; Power structures; Resistance; Norms; Free play; Influence; Position; Preschool; Rollek; Foucaults teori; Maktstrukturer; Motstånd; Normer; Fri lek; Inflytande; Position; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn positionerar varandra irollek och hur det skapar makt och motstånd. Syftet är även att bidra med kunskapom hur barns positioner skapar möjligheter och begränsningar i rollek. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares tolkningar av ledarskapet i förhållande till Läroplanen : Förskollärares ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Nikolov; Patricia Stamenova; [2020]
    Nyckelord :leda; förskolan; förskollärare; undervisning; målstyrda processer; pedagogiskt ledarskap; uppdrag; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskollärarnas kompetens är en förutsättning för kvaliteten i förskolan och relationen mellan kvalitet och utbildad personal ses som högst relevant för att nå de nationella målen (Renblad & Brodin 2012, s.416). LÄS MER

  3. 3. Kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om begreppet kvalitet i relation till utbildning, lärande och omsorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niklas Brandt; Taygun Erbayraktar; [2019]
    Nyckelord :Kvalitet; Förskola; Pedagogik; Grounded Theory; Utbildning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how quality in the preschool is perceived by preschool teachers. In this study quality in the preschool is examined in relation to care and learning as well as the introduction of the term education in the curriculum for preschools (Lpfö18). LÄS MER

  4. 4. "Väljer man ett socialt jobb i skolan så vill man väl de här med relationer" -En studie ur lärarperspektivet om gruppstorlekens betydelse för de sociala relationerna mellan lärare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Andersson; Jenny Carlén; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; gruppstorlek; kvalitetsarbete; sociala relationer; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärare förhåller sig till gruppstorleken på fritidshemmet och hur de upplever att gruppstorleken påverkar de sociala relationerna mellan fritidslärare och elev. Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört sju intervjuer med utbildade fritidslärare som har olika erfarenheter av barngruppsstorlekar i olika fritidsverksamheter. LÄS MER

  5. 5. Edu-Care

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Strömberg; Frida Holmberg; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; Educare; Lärande; Omsorg; Skolinriktad förskola; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare ser på innebörden av begreppen undervisning och omsorg i förskolans verksamhet. Uppsatsen baseras på frågorna:-Hur beskriver pedagogerna vad undervisning är?-Hur beskriver pedagogerna vad omsorg är?-Hur förklarar pedagogerna relationen mellan undervisning och omsorg? -Hur redogör pedagogerna för fördelar respektive nackdelar med en mer skolinriktad förskola?Metoden vi använt för denna studie är intervjuer med pedagoger från olika avdelningar på en och samma förskola. LÄS MER