Sökning: "preschool managers"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden preschool managers.

  1. 1. Rektorers perspektiv som formell ledare i förskolan : Beskrivning från rektorers professionella livsvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jolinn Assedal; [2024]
    Nyckelord :Principal; Preschool; Leadership; Challanges; Conditions; Rektor; Förskola; Ledarskap; Utmaningar; Förutsättningar;

    Sammanfattning : The Swedish preschool has formal leaders who are responsible for coordinating, leading and developing the preschool's activities. The formal leaders are principals. The assignment is governed by laws, regulations and varying responsibilities. LÄS MER

  2. 2. Preschool Teachers’ Work Motivation : A Study on intrinsic factors of work motivation for Swedish preschool teachers

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Jennifer Rose Gawriye; Stella Kourie; Rand Walid; [2022]
    Nyckelord :Work motivation; Self-determination theory; preschool teachers; education; intrinsic motivation.;

    Sammanfattning : Background: The shortage of teachers in Sweden is an ongoing problem and is expected to continue. The preschool profession seems to be more unattractive which in turn might be a cause of low work motivation, but why? This made it interesting to investigate the work motivation amongst preschool teachers to see what factors that might cause the low work motivation. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av kollegiala relationer i förskolan : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Joanna Feurst; Felicia Nelinder; Evelina Saarinen; [2022]
    Nyckelord :collegial learning; preschool teachers; SOC; social health; social support; sociocultural perspective; work teams; arbetslag; förskollärare; KASAM; kollegialt lärande; social hälsa; socialt stöd; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ständiga samhällsförändringar berör förskolans arena i form av förändringar i arbetssätt, läroplan samt ökade kvalitetskrav. Samtidigt är aspekten kring huruvida dessa omställningar påverkar förskollärarnas tillgång till resurser, social gemenskap och kollegialt lärande tämligen outforskad. LÄS MER

  4. 4. Hästen i skogsbruket – kommuners erfarenheter

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Malin Carlsson; Pernilla Johansson; [2022]
    Nyckelord :skogshäst; arbetshäst; tätortsnära; skogsvårdsåtgärd; markskador;

    Sammanfattning : Hästarna hade förr en stor betydelse i skogsbruket, då de avlastade människan när det gällde bär- och draghjälp. I början på 1900-talet fanns det cirka 600 000 hästar i Sverige som sedan kom att minska drastiskt efter andra världskriget. LÄS MER

  5. 5. Bibliotekspedagogik - vad är det? : en studie av hur pedagogik kan kopplas till barnbibliotekariers arbete med barn i åldrarna noll till sex år vid folkbibliotek

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna-Karin Tellgren; [2020]
    Nyckelord :Library; Information; Public libraries; Children s librarian; Pedagogy; Professionalism; LIS education; Formal learning; Informal learning; Preschool children; Sociocultural ideal-type; Constructivist ideal-type; Tacit knowledge; Bibliotek; Folkbibliotek; Biblioteks- och informationsvetenskap; Barnbibliotekarie; Pedagogik; Bibliotekspedagogik; Lärande; Formellt lärande; Informellt lärande; Barn; Små barn; Sociokulturell idealtyp; Konstruktivistisk idealtyp; Tyst kunskap; Professionsteori; Hermeneutik; Barnbibliotek; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In this master thesis I examine the conceptions that are found among children's librarians and course managers for courses in pedagogy at Swedish LIS education on how pedagogy can be linked to the children's librarian's role in working with children aged 0–6. As well as how pedagogy can be linked to the children's librarians' examples of working methods that they themselves do not link to pedagogy, but which I have been able to link to pedagogy in the analysis. LÄS MER