Sökning: "preschool-home"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet preschool-home.

  1. 1. Samverkan – den viktiga dialogen om allt : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av samverkan mellan förskolan och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emina Nukic; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; organisationsteori; samverkan; samverkansformer; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan läggs stor vikt vid samverkan mellan förskolan och hemmet. Det slås fast att ett nära och förtroendefullt samarbete mellan förskolan och hemmet skapar bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska utvecklas rikt och mångsidigt. LÄS MER

  2. 2. Utvecklingssamtal i Förskolan : en kvalitativ studie om samverkan mellan hem och förskola

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Irma Yxell; Hillevi Hansson; [2019]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskolan; samverkan;

    Sammanfattning : Eftersom utvecklingssamatal är en viktig del av barns förskoleverksamhet, så är vi intresserade av att undersöka vilka uppfattningar har förskollärare om utvecklingssamtals betydelse för barn i förskolan. Tidigare förskning kring utvecklingssamtal i förskolan ligger till grund för stuf´dien. LÄS MER

  3. 3. Förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem : Möjliggörande och begränsande villkor för teacher agency

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Johansson; [2018]
    Nyckelord :approach; democracy; democratic education; collaboration; preschool; preschool-home; teaching; teacher agency; aktörskap; demokrati; demokratiuppdrag; förskola; förskola-hem; samverkan teacher agency; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de mekanismer som ligger till grund för förskolepersonalens val och agerande, så kallad teacher agency, i relation till förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I studien interagerar ett ekologiskt perspektiv på teacher agency med latent innehållsanalys av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Man ska låta barnen leka!" : En studie av vårdnadshavares konstruktioner av förskolebarnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Wallbom; [2018]
    Nyckelord :the preschool child; guardians; social constructionism; child perspectives; preschool-home cooperation; förskolebarnet; vårdnadshavare; socialkonstruktionism; barnsyn; förskola-hem;

    Sammanfattning : A number of studies have been published concerning preschool teachers’ child perspectives. Over the past 50 years the construction of the preschool child in Swedish preschool policy documents have deve­loped from mainly depicting a dependent, immature, becoming child to a more rational, competent, being child. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan : - med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Olsson; Jonna Larsson; [2017]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool - Home; Communication; Conversation; Participation; Influence; Samverkan; Förskola - hem; Kommunikation; Samtal; Delaktighet; Inflytande;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Samverkansuppdraget fyller en stor funktion i förskollärarens yrkesroll och det är därför av stor vikt att kommunikationen mellan förskollärare och vårdnadshavare fungerar för att kunna uppnå en god samverkan mellan förskola och hem. LÄS MER