Sökning: "prisstrategier"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet prisstrategier.
1. Hantering av prisstrategier inom detaljhandeln
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : As an essential part of the business model, companies design different pricing strategies to optimize and customize their value capturing. Studies have previously explored how this is managed, but are often limited to food retailers and have consequently left a gap for how pricing strategies in are managed in other trade sectors. LÄS MER
2. Prisstrategier på nyproduktion : En studie om budgivning kontra fast pris
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Till följd av att större delen av alla nyproducerade bostadsrätter i Stockholms kommun idag säljs till fasta priser är det intressant att undersöka och ta reda på varför inte fler bostadsproducenter använder sig av budgivning som försäljningsstrategi. Hur dessa fasta priser fastställs av bostadsproducenterna och vad som ligger till grund för den bedömningen, är även det en intressant aspekt. LÄS MER
3. Affärsstrategiska beslut när en jätte kommer till stan : Ett valexperiment när IKEA etablerar sig
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Konkurrensen inom detaljhandeln har ökat kraftigt till följd av ett ökat antal aktörer med allt större butikskoncept. Denna utveckling och konkurrenssituation har inneburit större utmaning för de mindre detaljhandelsföretagen på grund av deras begränsade ekonomiska och personella resurser. LÄS MER
4. Beslutsstöd för Prissättning av Lösningar : Ett Toppstyrt Ramverk för Prissättning i Telekomindustrin
Master-uppsats, KTH/Industriell ManagementSammanfattning : Företag som arbetar med att sälja stora komplexa lösningar finner ofta att det tar mycket lång tidatt sätta samman och prissätta sina lösningar. På grund av den stora konkurrens som råder för företag inom telekomindustrin, där de företag som erbjuder den mest attraktiva lösningen till det bästa priset vinner affären, är det essentiellt att de företag som konkurrerar om en affär är responsiva och har möjlighet att ändra sina priser till kunden snabbt vid behov. LÄS MER
5. Prissättning inom B2B-företag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom en flerfallsstudie analysera och söka förståelse för sambanden mellan prissättningsstrategier och prissättningsmetoder som tillämpas hos företag som riktar sin verksamhet främst mot andra företag, B2B. Analysen av empirin sker med hjälp av redan existerande teorier om prisstrategier och prissättningsmetoder. LÄS MER