Sökning: "problem i klassrummet"
Visar resultat 1 - 5 av 259 uppsatser innehållade orden problem i klassrummet.
1. Svensklärares uppfattningar om chattbottars plats i skrivundervisningen på gymnasiet : En fenomenografisk intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Generativ AI har funnits i skolmiljö sedan 1960-talet, men det är först under de senaste två åren som chattbottar, främst genom chattbotten GPT, har fått stor spridning i svenska skolor. Fenomenet har lett till livlig diskussion i både branschpress och fikarum på landets skolor. LÄS MER
2. Tröskeln till förståelse : En kvalitativ studie av högstadielärare i religionskunskaps didaktiska val i relation till etnocentrism i klassrummet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This thesis investigates the strategies junior high school teachers in religious education in southern Sweden use to counteract ethnocentrism in the classroom. It is accomplished by analysing semi-structured interviews with five teachers, using the didactic theory and threshold concept theory to delineate the strategies employed by the teachers. LÄS MER
3. Sexualitet, samtycke och relationer : Hur lärare arbetar för att implementera den nya läroplanen i klassrummet idag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : Hösten 2022 infördes den nya läroplanen Lgr 22 som kom att ställa nya krav på sexualundervisningen i Sverige. Denna nya läroplan skapades främst i syfte för att ge lärare en klarare bild på hur de ska arbeta med sexualundervisningen för att tydligare lyfta olika elevers identitet samt hur viktigt det är med samtycke. LÄS MER
4. Antisemitism i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Anti-Semitism is a growing problem in society and it shows in schools. Students with aJewish background do not only have to put up with taunts and abuse on a daily basis, but theyalso need to stand up for their Jewish identity when being taught about Judaism and theHolocaust. LÄS MER
5. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER